آیا صنایع غذایی به هوش تجاری (BI) نیاز دارند؟

هوش تجاری در صنایع
در صنایعی مانند صنایع غذایی و آشامیدنی که باید تصمیمات سریع در مورد کالاهای فاسد شدنی اتخاذ شود، داشتن اطلاعات به ‌روز ضروری می باشد.از طرفی مواردی از قبیل حاشیه‌ سود های پایین و افزایش رقابت، نیاز به هوش تجاری را در صنایع مواد غذایی و نوشیدنی ایجاد کرده است. با استفاده از هوش تجاری در صنایع غذایی می‌توان داده‌های سیستم‌های مختلف را جمع‌آوری کرد و بینشی آسان و دقیق برای تجزیه و تحلیل ارائه‌ داد که می‌توان از آن برای اخذ تصمیم‌گیری های حیاتی استفاده کرد. کاربرد هوش تجاری (BI) در صنایع غذایی، زمان گزارش‌دهی را کاهش می‌دهد.از آن جایی که استفاده از از صفحات گسترده به منظور تجزیه و تحلیل داده ها (Data Analytics) روشی ناکارآمد میباشد راه ‌حل مناسب هوش‌ تجاری (BI)، داده‌ها را در قالبی آسان و قابل درک به‌روز نگه می دارد.

این مقاله را منتشر کنید...

آیا تا به حال فکر کرده‌اید :

امروزه با حاشیه‌ سود های پایین و افزایش رقابت، کسب و کارها در زمینه مواد غذایی و نوشیدنی چگونه در بازار پیش می‌روند؟

یک کسب و کار زمانی می‌تواند به نتایجی مانند خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان، ساده‌سازی فرآیندها، کاهش هزینه‌ها، افزایش حاشیه‌ سود و … دست یابد که رهبران از وضعیت کسب و کار و بازار اطلاع داشته باشند. این امر زمانی محقق می‌شود که اطلاعات خام به بینش‌های عملی تبدیل شوند.

برای این منظور کسب و کارها باید از خود بپرسند: آیا ما بیشترین بهره را از داده‌های خود می‌بریم؟ 

به همین منظور هر کسب و کاری برای درک بهتر موقعیت خود و به دست آوردن مزیت رقابتی به یک راه ‌حل هوش تجاری (BI) نیاز دارد.


بیشتر بخوانید: هوش تجاری (BI) در کوکاکولا (Coca Cola)


 3 علامت (نشانه) زیر ضرورت نیاز به کاربرد هوش تجاری (BI) در صنایع غذایی را مشخص می کند:

علامت شماره 1: داده‌ها در مکان‌های زیادی وجود دارند

هنگامی که داده‌های کسب و کار در چندین سیستم توزیع شده باشند، دستیابی به اطلاعات دقیق و به موقع می‌‌‌‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. این در حالی است که توانایی تبدیل سریع داده‌ها به بینش‌های عملی جهت ارائه‌‌ی خدمت به مشتریان برای هر  کسب و کاری مورد نیاز است.

با کاربرد هوش تجاری (BI) در صنایع غذایی می‌توان داده‌های مختلف را جمع‌آوری کرد و بینشی برای تجزیه و تحلیل ارائه‌ داد. بینش ایجاد شده برای کمک به مدیرات جهت تصمیم‌گیری مؤثر بر اساس حقایق استفاده می شود. همچنین هوش تجاری این امکان را می‌دهد که از داده‌های خود سؤال کنید و برای یافتن اطلاعات بیشتر، با دنبال کردن رشته افکار خود، به تحقیق ادامه دهید.

علامت شماره 2: تهیه‌ی گزارش زمان‌بر می‌باشد 

گزارش‌های دستی چالش‌هایی ازقبیل زمان‌بر بودن تهیه‎‌ی گزارش (Report)، خطر قدیمی بودن اطلاعات و در نتیجه نادرست بودن اطلاعات را به دنبال دارد. به ویژه در صنایعی مانند صنایع غذایی و آشامیدنی که باید تصمیم سریع در مورد کالاهای فاسد شدنی اتخاذ شود، داشتن اطلاعات به ‌روز ضروری می باشد.

اتکا به گزارش‌دهی دستی بر توانایی شرکت در تصمیم‌گیری سریع در مورد عملیات روزانه تأثیر زیادی می‌گذارد. کاربرد هوش تجاری (BI) در صنایع غذایی، زمان گزارش‌دهی را کاهش می‌دهد و تیم‌‌ها می‌توانند گزارش‌های سفارشی خود را عرض چند دقیقه ایجاد و به اشتراک بگذارند و به کاربران نیز اجازه می‌دهد آنچه را که دوست دارند در داده‌های خود ببینند و کشف کنند. 

روندهای غالب مانند ایمنی و پایداری، افزایش رقابت، تغییر اولویت‌های مشتری و حتی ادغام و اکتساب، هم‌چنان بر صنعت غذا و نوشیدنی تأثیر می‌گذارد. به همین علت کاربرد هوشمندی کسب ‌و کار (BI) در صنایع غذایی، می‌تواند یک راه عالی برای پیشی گرفتن از رقبا باشد.

نیاز به هوش تجاری (BI) در صنایع غذایی

علامت شماره 3: استفاده از صفحات گسترده (نرم افزار اکسل)

استفاده از صفحات گسترده به منظور تجزیه و تحلیل داده ها (DA) می‌تواند ناکارآمد باشد، زیرا این روش مستعد خطای انسانی است.همچنین از آن‌جایی که صفحات گسترده به طور بالقوه نسخه‌های مختلف یک فایل را شامل می‌شوند می‌توانند منجر به تصمیم‌گیری براساس «احساس درونی» شوند.

هنگام تصمیم گیری علاوه بر تجربیات قبلی، ‌داده های دقیقی نیز باید در اختیار باشد که بتواند دید عینی نسبت به کسب و کار ارائه دهد.

BI راه حلی بصری است و استفاده از آن تقریباً برای هر شخصی آسان است. به گونه‌ای که با کاربرد هوش تجاری (BI) در صنایع غذایی می‌توان در هر سطحی از کسب و کار، برای تجزیه و تحلیل داده ها و اتخاذ تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر جهت استفاده از فرصت‌ها و روندها توانمند شد.

 راه ‌حل مناسب هوش‌ تجاری (BIنه تنها داده‌ها را در یک منظر ادغام می‌کند، بلکه اطلاعات را به‌طور منظم بازخوانی می‌کند. بنابراین می‌توان مطمئن شد داده‌های بررسی شده در قالبی آسان و قابل درک به‌روز هستند. 

 

شرکت اَک تِک تکنولوژی بعنوان مشاور مدیریت، فرآیند یکپارچه‌سازی داده‌ها را به روشی که درک آن آسان است و منجر به تصمیم‌های حیاتی می‌شود تسهیل می کند. همچنین از طریق یک پلتفرم هوشمند و شهودی، درمی یابید کدام معیارها می‌توانند به  کسب و کار شما در کسب مزیت رقابتی و بازگشت سرمایه کمک کنند.

منبع

دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه