کاربرد بیگ دیتا (Big Data) در آدیداس (Adidas)

کاربرد بیگ دیتا در آدیداس
آدیداس به منظور متمایز شدن از رقبا و ارائه‌‎ی پیام‌های مرتبط به کاربران مناسب، نیازمند راه‌ حل مناسب هوش تجاری (BI) بود. راه حل هوش تجاری با تقسیم‌بندی مشتریان از طریق پلتفرم گوگل، شرایط را به گونه ای برای آدیداس هموار ساخت که آدیداس توانست پی ببرد چه کسی، چه پیامی را در چه زمانی دریافت کند. همچنین با ترسیم کردن علاقه مخاطبان نسبت به محصول توانست خریداران را با محصولات مورد علاقه شان هماهنگ کند.

این مقاله را منتشر کنید...

امروزه تفاوت بین یک سازمان با عملکرد عالی و سازمانی که به تدریج شکست می‌خورد، در دسترسی کامل و دید جامع نسبت به داده‌های جمع‌آوری‌ شده می باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود تجربه کاربر و کسب و کار، بینش‌های ملموسی را ارائه می‌کنند.

کاربرد بیگ دیتا برای رشد هر کسب‌ و‌ کار ضروری است. می‌توان آن را در هر جنبه‌ای از کسب‌ و کار تعبیه کرد، اما اگر به طور موثر اعمال نشود، می‌تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند.

شخصی‌سازی، دموکراسی‌سازی و ارزش واقعی استخراج‌شده از مجموعه‌های داده‌ای بزرگ، بدون فرهنگ تجزیه‌ و‌ تحلیل و راه‌ حل‌ تحلیلی، غیرممکن خواهد بود.

در فضای رقابتی عصر حاضر، آدیداس (Adidas) به منظور متمایز شدن از رقبا و ارائه‌‎ی پیام‌های مرتبط به کاربران، هنگام اخذ تصمیم‌های حیاتی خرید، نیازمند راه‌ حل مناسب هوش تجاری (BI) است.

این مطالعه موردی به این موضوع می‌پردازد که چگونه برند لباس ورزشی (آدیداس) از تبلیغات نمایشی برنامه‌ریزی شده برای گفتن داستان‌های درست به افراد مناسب و در گام درست در سفر مشتری، برای به حداکثر رساندن فروش استفاده می‌کند.

چالش های پیش روی آدیداس

در دنیایی که شاهد اشباع رسانه های مختلف هستیم، پیش بینی سفر مشتری (Customer Journey) کار سختی است.

مردم درگیر انواع ارتباطات، به ویژه ارتباطات مجازی شده اند و برای برندها نقاط تماس بسیار بیشتری ایجاد شده است؛ به همین دلیل سخت است که بدانیم کدام برند تأثیر مورد نیاز را ایجاد کرده است.

در رسانه‌های دیجیتال، مشتریان بالقوه می‌توانند پیام را در میلیون‌ها مکان، از سایت‌های خبری آنلاین گرفته تا فیس‌بوک یا ویدیوهای اشتراک‌گذاری شده خصوصی در واتس‌آپ، مشاهده کنند  و در کنار این‌ موارد، کانال‌های سنتی و فضای باز نیز افزایش قابل توجهی داشته اند؛ تمامی این چالش‌ها زمینه را برای موفقیت تبلیغاتی شرکت بزرگی مانند آدیداس سخت‌تر می کند .

برند آدیداس قصد داشت افراد مرتبط بیشتری پیام برند را با پیام مناسب، در نقطه‌ی مناسب در قیف بازاریابی (Marketing Funnel) مشاهده کنند تا اثربخشی بازاریابی را بهبود بخشد.

آدیداس همچنین در نظر داشت به منظور افزایش مرتبط بودن تبلیغ با مخاطب، کمپین فوق العاده سریعی را ارائه دهد.

کاربرد بیگ دیتا (Big Data) برای حل چالش آدیداس

به منظور حل چالش‌های مطرح شده، آدیداس بودجه بازاریابی دیجیتال خود را به تبلیغات نمایشی برنامه‌ ریزی شده تبدیل کرد.

آدیداس به دنبال رویکرد جدیدی بود که بداند در هر لحظه مشتری در کدام مرحله از سفر مشتری قرار دارد و تبلیغ برند چقدر با مشتری مرتبط می باشد.

 با استفاده از پلتفرم بازاریابی گوگل (Google Marketing Platform)، این برند توانست بر اساس هر مرحله از قیف بازاریابی و سفر مشتری، از تماشای اخبار ورزشی گرفته تا تحقیق در مورد یک فعالیت، اقدام به هدف گذاری کند.

با تقسیم‌بندی مخاطبان از طریق پلتفرم گوگل، آدیداس توانست پی ببرد چه کسی، چه پیامی را در چه زمانی دریافت کند.

 همچنین با ترسیم علاقه مخاطبان نسبت به محصول توانست خریداران را با محصولات مورد علاقه شان هماهنگ کند.

آدیداس توانست از لحظه قهرمانی یک ستاره ورزشی برای تولید محصولات مرتبط خود استفاده کند به گونه‌ای که تبلیغات مبتنی بر داده در زمان واقعی را زمانی که یک رویداد ورزشی بزرگ در حال رخ دادن بود،به کار یرد.

 

 بیگ دیتا در آدیداس

نتایج حاصل از کاربرد بیگ دیتا (Big Data) برای آدیداس

به کمک کاربرد بیگ دیتا مشتریان توانستند ارتباط زیادی با برند آدیداس تجربه کنند.

استفاده از کلان داده در یک پلتفرم مشترک، ارتباط پیامی را که آدیداس فرستاد، تغییر داد.به گونه‌ای که ستاره بسکتبال با پوشیدن کفش های آدیداس علاوه بر کسب پیروزی، توانست موجب جلب توجه مشتریان نسبت به تبلیغ آدیداس شود.

 نتیجه ی این رویداد برای آدیداس این بود که توانست بر چالش شکست در دنیای اشباع رسانه ای غلبه کند.

با مشخص شدن جایگاه افراد در قیف بازاریابی، بازده کمپین‌ها افزایش یافت. چرا که با تغییر تعامل، ارتباط آدیداس با رویدادهای ورزشی کلیدی تقویت شد.این امر آگاهی ورزشکاران تحت حمایت آدیداس را بهبود بخشید و به برند اجازه داد تا نحوه افزایش آگاهی از برند را با همراهی اثربخش حامیان تغییر دهد.

کاربرد بیگ دیتا به تغییر جهت کمپین‌های آدیداس کمک کرد. به گونه ای که رویکرد جدید «تست و یادگیری» برای برنامه ریزی کمپین ایجاد شد.

اگر شما نیز می خواهید عملکرد تیم بازاریابی خود را افزایش دهید و تأثیر پیام های آنلاین بر فروش را بهتر درک کنید،شرکت اَک تِک تکنولوژی بعنوان مشاور مدیریت، در این مسیر همراه شما خواهد بود و به شما کمک می کند تا متوجه شوید مشتریان در کدام مرحله از قیف بازاریابی هستند و با ارائه ی مشاوره جهت  ایجاد یک پلت فرم مشترک برای داده ها و استفاده از آن به عنوان نقطه شروع برای اطلاع رسانی خلاق، کارایی تیم بازاریابی شما را افزایش می دهد.به گونه ای که با ایجاد بینش داده ای و تعیین اهداف مشخص برای تیم بازاریابی بهبود نرخ تبدیل را برای شما به ارمغان می آورد.

منبع ۱ ، منبع ۲ 

دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

 


بیشتر بخوانید: کاربرد بیگ دیتا (Big Data) در استارباکس (Starbucks)


 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه