بهبود کنترل موجودی به کمک هوش تجاری در انبارداری

هوش تجاری در انبارداری و کنترل موجودی

این مقاله را منتشر کنید...

مدیریت موجودی بعنوان یکی از جنبه های ضروری هر کسب و کار مطرح است. به نحوی که نحوه مدیریت موجودی می تواند در موفقیت یا شکست کسب و کارها تأثیر به سزایی داشته باشد.

به همین دلیل، اغلب مشاوران کسب و کار اصرار دارند که مدیریت انبار به درستی انجام شود تا از مشکلات خطاهای احتمالی جلوگیری شود.

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری (BI) در انبارداری با کنترل موجودی به کمک نرم افزار، داده ها را به بینش های عملی تبدیل می کند به گونه ای که پشتیبانی از عملیات روزانه انبار را به دنبال دارد.

بنابراین معرفی ابزاری به منظور تجزیه و تحلیل موجودی و ارائه یافته های تحلیلی ضروری است.این ابزار که به عنوان یک سیستم مدیریت انبار مطرح است،با ارائه نمای کلی از وضعیت فعلی کسب و کار، برای اتخاذ تصمیم گیری های استراتژیک و تاکتیکی ضروری است.

در ادامه به معرفی برخی از مزایای سیستم مدیریت انبار، می پردازیم:

مزایای سیستم مدیریت انبار با کاربرد هوش تجاری

1-هوش تجاری و بهبود رویت پذیری موجودی (Stock Visibility )

تصور کنید برای اطلاع از موجودی کالایی خاص، باید از انباری به انبار دیگر رجوع کرد. بنابراین مدیریت موجودی به صورت دستی می تواند یک کار دلهره آور باشد.

نرم افزار هوش تجاری در انبارداری امکان ردیابی موجودی را در زمان واقعی از طریق بارکد، شماره سریال یا شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ارائه می دهد.

محصولات به محض ورود به انبار و در حین حرکت، از طریق ابزار هوش تجاری مستند می شوند. این رویکرد تنها با یک کلیک، گزارشی در مورد هر فرآیند موجود در انبار را ارائه می دهد؛ بنابراین کل فرآیند انبارداری تسهیل می شود.

2-هوش تجاری در انبارداری و ارائه بینش بازار

بازاریابی جزء ضروری هر کسب و کاری است. به هر حال، هدف هر کارآفرین این است که با عرضه محصولات یا خدمات سود خود را افزایش دهد. بنابراین، شما باید با مطالعه درست بازار، استراتژی بازاریابی مفیدی را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

نکته حائز اهمیت استفاده هوش تجاری در  کسب و کار شما این است که می تواند پیش بینی های مفیدی را برای امور بازاریابی شما ارائه دهد. به عنوان مثال، از طریق گزارش ها، می توانید تعیین کنید که روی کدام محصولات باید سرمایه گذاری کنید و کدام یک ممکن است جایگاه خود را در بازار از دست بدهد. با این دانش، سرمایه خود را فقط برای موجودی پرتقاضا مصرف خواهید کرد.

هوش تجاری در انبارداری و ارائه بینش بازار 

3-مدیریت کارآمد وظایف با هوش تجاری

کارمندان در هدایت کسب و کار به سمت موفقیت نقش مهمی را ایفا می کنند. با این حال، برای اطمینان از عملکرد بهتر کارکنان، باید با ایجاد برنامه‌ریزی‌های ایده‌آل، وظایف را به‌طور مؤثر تعیین کرد.

کاربرد هوش تجاری در انبارداری به منظور مدیریت کارآمد وظایف می تواند موارد زیر را شامل باشد:

  • تعیین این که چه زمانی به کارمندان بیشتر یا کمتری نیاز است.
  • شناسایی عملکردهای برتر و مناطقی که نیاز به بهبود دارند.
  • شناسایی مناسب ترین کارمندان موجود برای شغل پیشنهادی

4-بهبود فرآیند صدور صورت حساب

علاوه بر مشکلات مربوط به مدیریت موجودی و مدیریت کارکنان، مشکل دیگری که بسیاری از انبارها با آن مواجه هستند، صورتحساب است. بسته به میزان مشغله کاری ، فرآیند صورتحساب می تواند بویژه برای مشتریانی که ممکن است زمان کافی برای انتظار نداشته باشند خسته کننده باشد.

وجود یک ابزار داخلی برای مدیریت صورتحساب بعنوان راهکار هوش تجاری در انبارداری مطرح است. به این ترتیب هنگامی که مشتری هزینه سفارش خود را پرداخت می کند، بلافاصله به مدیر انبار اطلاع داده می شود که نسبت به سازماندهی کالاهای تسویه شده برای ارسال، اقدام کنند.

همچنین، اکثر اپلیکیشنها که ابزار صورت‌حساب ندارند، می‌توانند برای راحتی کار، با یک برنامه تلفن همراه ادغام شوند. همچنین اکثر سیستم‌ها، با پردازش پرداخت‌های مربوط به کارت های اعتباری، کار مشتریان را راحت می کنند.

 هوش تجاری و بهبود فرآیند صدور صورت حساب

5-بهینه سازی فضای ذخیره سازی

همانطور که قبلا ذکر شد، وارد کردن هوش تجاری در انبارداری، ردیابی موجودی را بهبود می بخشد. وقتی با یک جستجوی سریع در سیستم، بتوانید متوجه جایگاه محصولی خاص شوید، وظایف مدیریت موجودی آسان تر می شود. اما در این میان، داشتن فضای کافی برای ذخیره‌ موجودی نیز بسیار مهم است زیرا عملکرد مؤثر را ممکن می‌سازد.

پیاده سازی هوش تجاری در انبارداری، سازماندهی انبار شما را تسهیل می کند به گونه ای که می توانید تعداد کالاهای موجود در انبار را به حداکثر برسانید.

اگر با کالاهای فاسد شدنی سر و کار داشته باشید با پیاده سازی هوش تجاری می توانید به راحتی چیدمان اقلام را بر اساس احتمال دوام آنها مرتب سازی کنید. بنابراین کارکنان می توانند  به جای ارسال محصولاتی با ماندگاری طولانی تر، محصولاتی که انقضای آنها نزدیک است را مورد توجه قرار می دهند.

6-افزایش امنیت با کاربرد هوش تجاری در انبارداری

بسیاری از کسب و کارها با مشکلات سرقت انبار و آسیب محصولات، مواجه هستند. اگرچه نصب دوربین مداربسته می تواند به حل چنین مسائلی کمک کند، اما در انبارهای انبوه، چنین رویکردی نمی تواند گزارش دقیقی ارائه دهد.

به منظور افزایش امنیت موجودی انبار، معرفی یک سیستم مدیریت انبار با رویکرد هوش تجاری می تواند بعنوان بهترین گزینه مطرح باشد.

سیستم مدیریت انبار کارکنان را ملزم می کند که هنگام انجام تراکنش ها از حساب های شخصی استفاده کنند. بنابراین هر کارمند به محصولات یا معاملات خاصی متصل می شود و بهبود پاسخگویی کارمند و کاهش سرقت انبار را به همراه خواهد داشت.

در مورد مسائل مربوط به امنیت، اطلاعات محرمانه شرکت باید در شرکت باقی بماند. ایجاد حساب‌های کاربری در سطوح مختلف مدیریتی بعنوان یکی از مزایای هوش تجاری در انبارداری مطرح است بنابراین، هر کاربر تنها به اطلاعاتی که برای وظایف خود نیاز دارد دسترسی خواهد داشت. با دسترسی محدود کاربران به اطلاعات، نگران دسترسی به اطلاعات محرمانه توسط کاربران غیرمجاز تا حدود زیادی برطرف می شود.

هوش تجاری و افزایش امنیت

7-افزایش رضایت مشتری

پرداختن به اسناد موجودی به خصوص زمانی که به صورت دستی انجام شود می تواند زمان بر و خسته کننده باشد. اما با یک نرم افزار مدیریت موجودی، می توان کل فرآیند را متمرکز ساخت.

فرآیند کاغذ بازی نادرست، ممکن است اوضاع آشفته ای را به همراه داشته باشد. بنابراین، هنگامی که تمام سوابق محصول به صورت الکترونیکی نگهداری شود، استعلام موجودی اقلام در انبار آسان تر می شود و رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت.

از آن جایی که موفقیت و سودآوری یک تجارت به عوامل زیادی از جمله مدیریت انبار بستگی دارد، راهکار هوش تجاری در انبارداری می تواند راه حلی قابل اجرا برای بهبود مدیریت انبار باشد.

 

از آن جایی که موفقیت و سودآوری یک تجارت به عوامل زیادی از جمله مدیریت انبار بستگی دارد، راهکار هوش تجاری در انبارداری می تواند راه حلی قابل اجرا برای بهبود مدیریت انبار باشد.

بنابراین، شما باید زمان خود را صرف تحقیق کنید و سیستم مدیریت انبار ایده آلی را برای سازمان خود بیابید تا نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شما را برآورده کند.

در همین راستا شرکت اک تک بعنوان مشاور هوش تجاری، می تواند راه حلی قابل اجرا برای بهبود مدیریت انبار شما ارائه دهد. 

ارتباط با مشاوران اک تک

منبع


بیشتر بخوانید: هوش تجاری در صنعت لجستیک


 

 

 

 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه