جایگاه هوش تجاری در منابع انسانی

هوش تجاری در منابع انسانی

این مقاله را منتشر کنید...

به طور سنتی، منابع انسانی بسیار انسانی در نظر گرفته شده است. تصور می شود که تصمیمات منابع انسانی بر اساس کیفیت و روانشناسی است و کمیت و ارقام در آن نقشی ندارد.اما با حضور نوآوری‌ در عرصه هوش تجاری، منابع انسانی به سرعت در حال تغییر است. در ادامه، به بررسی مزایای هوش تجاری برای منابع انسانی می پردازیم و خواهیم فهمید که چگونه «اطلاعات افراد» دیجیتالی می شود.

اندازه مسائل

کلیه ی کسب و کارها در هر اندازه ای که باشند (بزرگ، متوسط، کوچک) بهتر است برای اطلاع از تصمیمات تجاری خود به داده ها تکیه کنند. تکیه بر داده ها باید برای نیازهای کارکنان نیز حاکم باشد.

استفاده از داده ها برای کسب و کارهای کوچک، برای اطمینان از پربازده بودن کارکنان و تمرکز بر اشخاصی که واقعاً برای رشد کسب و کار ضروری هستند مورد توجه می باشد.

شرکت های بزرگتر ممکن است بیشتر بر ارزیابی عملکرد، ریسک ها و رضایت شغلی با استفاده از داده ها، تمرکز داشته باشند.

اجزای سازنده هوش تجاری

هوش تجاری در اتخاذ تصمیمات تجاری به کمک داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها ، به گونه ای که رسیدن به موفقیت را تضمین می کند کمک کننده است. هوش تجاری تمام زمینه های کسب و کار (منابع انسانی،بازاریابی و …)  را تحت تاثیر می می دهد و متضمن تعدادی از فرآیندهای کلیدی می باشد.

مراحل زیر برای بهره گیری از هوش تجاری مورد بررسی قرار می گیرد:

  • تجزیه و تحلیل

در این مرحله به جمع آوری اطلاعاتی که معیارهای مورد استفاده را آماده و تعریف می کنند می پردازیم.

  • آماده سازی داده ها

برای اطمینان از این که که داده های شما آماده استفاده هستند پاکسازی داده ها، یکپارچه سازی و مدیریت کیفیت صورت می پذیرد.

  • معماری داده

برای اطمینان از آمادگی سیستم برای داده ها، مقیاس پذیری انبارهای داده، طراحی انبار داده و مدل سازی داده مورد توجه قرار می گیرد.

  • تست BI

تست هوش تجاری، به تجزیه و تحلیل ستون فقرات کسب و کار از طریق داده ها اشاره دارد. این مرحله شامل تست ETL، کیفیت داده ها، تست انبار داده، گزارش ها و تست داده ها است.

  • پیاده سازی

این مرحله بعنوان بخش فعال فرآیند، استقرار انبار داده و تعبیه عملکردهای گزارش دهی در برنامه ها را شامل می شود.

  • بهينه سازي

بهبود فرآیندهای فعلی BI با طراحی مجدد انبار داده، مهاجرت ابری و بهینه سازی فرآیند ETL

نقش هوش تجاری در منابع انسانی

بخش منابع انسانی تعدادی از وظایف کلیدی یک کسب و کار (استخدام، آموزش، سازماندهی و …) را بر عهده دارد.

با توجه به نقش چند بعدی مدیر منابع انسانی، راه حل های منحصر به فردی باید برای این نقش در نظر گرفته شود. هوش تجاری در منابع انسانی نیازهای مختلف را به طریق مختلف برآورده می کند. در ادامه به بررسی نقش هوش تجاری در ابعاد مختلف منابع انسانی می پردازیم.

هوش تجاری در منابع انسانی برای استخدام

هنگام استخدام، حجم زیادی از داده ها برای یافتن نامزد مناسب جمع آوری می شود اما قبل از آن، باید ویژگی‌های کلیدی نامزد ایده‌آل شناسایی شود اینجاست که BI وارد عمل می‌شود.

هوش تجاری در منابع انسانی می تواند با تجزیه و تحلیل موقعیت های مشابه، مهارت ها و ویژگی های کلیدی نقش پیشنهادی را شناسایی کند. همراه با اطلاعات داخلی شما از بخش مورد نظر، هوش تجاری می تواند به شما در یافتن نامزد مناسب کمک شایانی کند.

این رویکرد BI محور به بهینه‌سازی جستجوی نامزد مناسب کمک می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد به جای جستجو  بر مرحله مصاحبه تمرکز کنند.از آن جایی که هر گونه اشتباه در استخدام هزینه های زیادی را شامل می شود به همین دلیل استفاده از راه‌حل‌های هوش تجاری در منابع انسانی می‌تواند به شما کمک کند تا با ساعات کاری کمتر، شغل مناسب را پیدا کنید.

 

هوش تجاری در جذب و استخدام

هوش تجاری برای ارزیابی عملکرد کارکنان

در حالی که استخدام کارکنان جدید اهمیت دارد، اما کار مدیران منابع انسانی به آن ختم نمی شود. عملکرد نامزد انتخابی همه چیز است و از اولویت بالایی برخوردار است. هوش تجاری در منابع انسانی  می تواند به شما کمک کند عملکرد نامزد انتخابی را تجزیه و تحلیل کرده  و برآورد خوبی از تناسب شغل و شاغل داشته باشید.

یکی از راه‌های ارزیابی عملکرد نامزد انتخابی این است که گزارش‌های روزانه متقاضی خود را با سیستم مدیریت پروژه ترکیب کنید تا بتوانید وضعیت او را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید. این رویکرد نه تنها به شما در تجزیه و تحلیل عملکرد کمک می کند، بلکه نمایان گر موفقیت یا شکست فرآیند های معارفه سازمانی نیز می باشد.

هوش تجاری برای ارزیابی عملکرد

برای کارمندان بلندمدت، تحلیل عملکرد ممکن است کمی متفاوت عمل کند. در تحلیل عملکرد کارمندان بلندمدت، به جای تمرکز بر تجزیه و تحلیل گزارش های کارمندان،  بر سایر شاخص های کلیدی مانند مقایسه معیارها با موقعیت های مشابه در شرکت های رقیب یا نرخ رشد شغلی تمرکز می شود. با جمع‌آوری این داده‌ها، تصویر کلی بهتری از موفقیت کارمند و زمینه‌هایی که منابع انسانی می‌تواند به آنها کمک کند بدست می آید.

هوش تجاری در منابع انسانی برای نیازهای کارکنان

یکی از نقش های کلیدی نرم افزارهای هوش تجاری، توانایی آن ها در بصری سازی و درک بهتر داده ها می باشد، به خصوص اگر دانشمند داده نباشید.

هوش تجاری در منابع انسانی، با بصری سازی و ساده کردن تعدادی از فرآیندها، نیازهای کارکنان و تیم های خاص را بهینه می کند.

به عنوان مثال، بصری سازی در زمینه موارد زیر می تواند به کمک منابع انسانی آید:

  • آشکار کردن نرخ بهره‌وری پایین در بخش‌های مختلف شرکت
  • شناسایی نیازهای آموزشی با بررسی اینکه کدام تیم‌ها مهارت‌های خود را به روز نکرده‌اند.
  • برآورد تعداد پرسنل لازم برای جذب و استخدام
  • شناسایی خطرات
  • پیشنهاد گرایش هایی از قبیل (افزایش جابجایی کارکنان بخشی خاص، کاهش بهره وری و غیره)

هوش تجاری برای فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی بعنوان عنصر مهم هر کسب و کار، به محیط کار جان تازه ای می بخشد و به برندسازی کمک شایانی می کند.

اما هوش تجاری چگونه می تواند به فرهنگ سازمانی کمک کند؟

هوش تجاری برای فرهنگ سازمانی

متأسفانه، بسیاری از دپارتمان‌های منابع انسانی به جای تمرکز بر پیشگیری از مشکلات، بیش از حد بر فرآیند استخدام تمرکز دارند.

هوش تجاری در منابع انسانی با شناسایی نیازها و یافتن راه حل ها،از طریق داده ها، به ایجاد فرهنگ مراقبت از کارکنان کمک شایانی می کند.

از مزایای هوش تجاری برای  فرهنگ سازمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی‌ رضایت کارکنان
  • مقایسه نظرسنجی ها با سطوح بهره‌وری سازمان برای کشف زمینه‌های نگران‌کننده
  • تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های خروج برای مشخص کردن نقاط ضعف فرآیندها

تجزیه و تحلیل کسب و کار برای مسئولیت اجتماعی (CSR) به کمک هوش تجاری 

هوش تجاری در منابع انسانی می تواند برای هدایت موثر مسئولیت اجتماعی که اغلب بر عهده منابع انسانی است استفاده شود. با همبستگی علایق اجتماعی کارکنان می توان هدایت مسئولیت اجتماعی را  انجام داد.

هدایت مسئولیت اجتماعی می تواند روحیه کارکنان و وجهه شرکت را از طریق توانایی انجام برخی کارهای واقعی در جهان تقویت کند.

 مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) به کمک هوش تجاری 

هنگامی که به دنبال افزودن هوش تجاری به بخش منابع انسانی خود هستید، ابتدا باید در نظر بگیرید که قرار است به چه چیزی برسید و چرا برای این کار به قابلیت های تجزیه و تحلیل پیشرفته نیاز دارید.

مشاوران هوش تجاری اک تک می توانند به شما کمک کنند ابزار BI مناسب را برای کسب و کار خود پیشنهاد دهید.

راهکار پیشنهادی می تواند یک راه حل مستقل برای بهینه سازی استخدام یا یک افزونه یکپارچه برای کشف نیازهای آموزشی پنهان و … ارائه دهد

ارتباط با مشاوران اک تک

منبع


بیشتر بخوانید: هوش تجاری در صنعت بیمه


 

 

 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه