راهنمای مبانی توسعه کسب و کار

راهنمای توسعه کسب و کار

این مقاله را منتشر کنید...

راهنمای مبانی توسعه کسب و کار

 

فهرست:

 

شالوده‌ی توسعه کسب و کار چیست؟

اگر بخواهیم تعریف سادهای از واژه‌ی توسعه کسب و کار داشته باشیم؛ می‌توان توسعه کسب و کار را مجموعه‌ای از اندیشه‌ها، نوآوری‌ها و امور کاری قلمداد کرد که با برپایی همکاری‌های راهبردی و اتخاذ تصمیمات راهبردی تجاری به افزایش درآمد، رشد، گسترش و بهبود کسب‌وکار کمک می‌کند.
مدیریت و معاونت توسعه کسب و کار، در روند توسعه‌ی یک سازمان یا شرکت بزرگ، نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. گفتنی است، در این راه، فروش، نوآوری‌های راهبردی، همکاری‌های تجاری، توسعه بازار، گسترش کسب و کار، بازاریابی و بسیاری موارد دیگر، در زمینه‌ی توسعه کسب و کار دخیل هستند. ولی بیشتر با یکدیگر آمیخته می‌شوند و در دیدگاهی نادرست به‌عنوان تنها کارکرد توسعه‌ی کسب‌وکار در نظر گرفته خواهند شد.

 

نکته‌های کلیدی:

  • توسعه کسب و کار دربرگیرنده‌ی دامنه‌ی گسترده‌ای از اندیشه‌ها، کارها و نوآوری‌هایی است که دارنده و مدیر آن با انگیزه‌ی بهبود به‌کار می‌گیرد.
  • توسعه کسب و کار می‌تواند دربرگیرنده‌ی انگیزه‌های بسیاری همچون افزایش فروش، گسترش کسب‌وکار، برپایی همکاری‌های راهبردی و افزایش سودآوری باشد
  • کامیابی در توسعه کسب و کار بر تمامی بخش‌های یک سازمان یا شرکت ازجمله فروش، بازاریابی، تولید، منابع انسانی، حسابداری، مالی، توسعه محصول، مدیریت فروشندگان و غیره، تأثیر می‌گذارد.
  • توسعه‌دهندگان یک کسب‌وکار می‌بایست درباره‌ی مواردی همچون فرصت‌های جدید بازار، ابزارهای گسترش کار، میزان پیشرفت رقبا، منابع درآمدی کنونی و بسیاری موارد دیگر آگاهی داشته باشند.

 

آشنایی با مبانی توسعه کسب‌وکار:

می‌بایست یادآوری کرد، امور کاری وابسته به توسعه کسب و کار تنها به بخش ویژه‌ای محدود نمی‌شود. بلکه تمامی بخش‌ها اعم از فروش، بازاریابی، مدیریت پروژه، مدیریت محصول، مدیریت فروشندگان و غیره را دربر می‌گیرد؛ و تمامی فرایندهای کاری همچون شبکه‌سازی، گفتگوها، همکاری‌ها و کوشش‌ها در راستای کاهش هزینه‌ها، مبتنی بر انگیزه‌های توسعه‌ی کسب و کار هدایت و هماهنگ می‌شوند.
برای نمونه متصور شوید کسب‌وکاری، محصول یا خدمات خود را با موفقیت در یک منطقه‌ی جغرافیایی عرضه می‌کند؛ و تیم توسعه‌ی کسب‌وکار می‌خواهد امکان گسترش بیشتر آن را ارزیابی نماید. ازاین‌رو به‌منظورِ شناسایی امکان عرضه‌ی آن محصول یا خدمت به منطقه‌ای دیگر، پژوهش‌های لازم دراین‌باره را انجام می‌دهد.

 

فروش:

زمانی که انگیزه افزایش درآمد است؛ بیشتر کارکنان واحد فروش بر روی بازار و گروه مشتریان ویژه متمرکز می‌شوند. در گام نخست، واحد توسعه کسب و کار، بازارهای بین‌المللی را بررسی خواهند کرد؛ و در گام پسین میزان افزایش درآمد را مبتنی بر یک بازه‌ی زمانی مشخص می‌کنند. سپس مبتنی بر انگیزه‌های گزینشی، راهبردهای فروش مشخص می‌شوند؛ و پس از آن پایگاه‌داده‌ی مشتریان ایجاد می‌گردد.

 

بازاریابی:

در روند بازاریابی، تبلیغات نقش بسزایی در فروش موفق محصولات به مشتریان نهایی و دستیابی به اهداف فروش را ایفا می‌کند. ازاین‌رو لازم است تا در راستای نوآوری و توسعه‌ی تجارت، بودجه‌های لازم را به این بخش تخصیص داد. شایان‌ذکر است که تخصیص بودجه مناسب به تیم بازاریابی اجازه می‌دهد تا راهبردهایی همانند تماس سرد، بازاریابی مویرگی، توزیع نمونه‌ی رایگان و دیگر موارد را به‌کار گیرد. ولی در مقابل بودجه کم سبب می‌شود که تیم بازاریابی به راهبردهای منفعل روی آورد.

 

 

نوآوری و همکاری‌های راهبردی:

سؤالی که در زمان ورود به یک بازار جدید ممکن است ذهن صاحب کسب و کار را به خود درگیر نماید، روش ورود به آن بازار است. آیا برای ورود به بازار جدید، لازم است تمامی امور کاری و تشریفات لازم را خود به‌تنهایی فراهم کنید؟ یا می‌توان مبتنی بر یک همکاری راهبردی، با چندی از دیگر شرکت‌ها، در این راه همراه شد؟ در این زمان است که تیم توسعه کسب و کار با همکاری تیم‌های تخصصی دیگر همچون تیم‌های مالی و حقوقی، تمامی جوانب اعم از مثبت یا منفی و گزینه‌های موجود را می‌سنجد؛ و در پایان بهترین گزینه و راه‌حلی که در خدمت کسب و کار باشد را برمی‌گزیند.

 

مدیریت و برنامه‌‎ریزی:

اجازه دهید تا در ابتدا سؤالی را مطرح نماییم. آیا برای ورود به یک بازار جدید در راستای توسعه کسب و کار، می‌بایست مقدمات و ملزومات ویژه‌ای را فراهم کرد؟ آیا می‌توان فرایند تولید محصولات را به کشور مقصد انتقال داد؟ یا تمامی محصولات در کشور مبدأ تولید می‌شوند و سپس به بازار هدف منتقل خواهند شد؟ برای پاسخ به چنین سؤالاتی و اخذ تصمیمات لازم می‌بایست در گام نخست تیم توسعه کسب و کار، ارزیابی‌های لازم را انجام دهد، سپس برآوردی از زمان و هزینه‌هایی موردنیاز اعلام کند. در گام پسین تیم‌های مدیریت و اجرای پروژه وارد عمل می‌شوند تا به هدف خود دست یابند.

 

مدیریت تولید:

مبرهن است که استانداردها و الزامات بازار هدف در هر کشور متفاوت است. ممکن است یک کالای پزشکی در کشوری مورد تأیید باشد؛ اما همان کالا در کشوری دیگر مجاز نباشد. این قوانین و الزامات روشن‌کننده‌ی مسیر کاری بخش‌های مدیریت محصول و تولید هستند. ازاین‌رو است که در گام نخست و پیش از ورود به یک بازار جدید، می‌بایست تمامی قوانین و الزامات موجود را بررسی نمایید؛ سپس باید برآوردی از مجموع هزینه‌ها داشته باشید. در پایان مبتنی بر نتایج حاصل از این فرایند، می‌بایست راهکاری سفارشی را تدوین کنید. شایان‌ذکر است، تمامی این موارد به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه کسب و کار قلمداد می‌شوند.

 

مدیریت فروشندگان:

آیا کسب‌وکارهای نوین به فروشندگان حرفه‌ای و متخصص نیاز دارند؟ آیا برای ارسال محصولاتتان می‌بایست ناوگان اختصاصی خود را ایجاد کنید؟ آیا در راستای خرده‌فروشی می‌بایست زنجیره‌ای متشکل از خرده‌فروشان را گرد هم آورید؟ هزینه‌های لازم برای انجام چنین اموری چقدر است؟
یکی از وظایف تیم توسعه کسب و کار پاسخ به این سؤالات و بسیاری سؤال دیگر است. بی‌شک برای پاسخ به این پرسش‌ها صاحبان کسب و کارها می‌بایست تیمی متشکل از مشاوران و کارشناسان باتجربه و متخصص را در کنار خود داشته باشند؛ و در صورت عدم چنین تیمی، یکی از راهکارهای موجود برون‌سپاری این فرایند است.

 

مشاوره توسعه کسب و کار

 

مذاکره و شبکه‌سازی:

چندی از نوآوری‌های تجاری نیازمند مهارت‌های نرم هستند. به‌عنوان مثال، در شماری از مناطق تشکیل یک کنسرسیوم برای نفوذ به بازار امری ضروری است. ازاین‌رو آگاهی و تسلط بر مهارت‌های نرم همانند شبکه‌سازی، مذاکره با دیگر افراد اعم از فروشندگان، مدیران و کارشناسان آژانس‌ها، مقامات دولتی، قانونگذاران و غیره نیازی اساسی است؛ و می‌توان تمامی این امور را بخشی از فرایند توسعه کسب و کار قلمداد کرد.

 

 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها:

توسعه کسب و کار تنها افزایش فروش محصولات یا نفوذ به بازار جدید نیست. بلکه چندی از تصمیات راهبردی در راستای بهبود نتیجه یا کاهش هزینه‌ها را می‌توان بخشی از فرایند توسعه کسب و کار به حساب آورد. برای نمونه، یک ارزیابی داخلی که روشن‌کننده‌ی هزینه‌های بسیار سفرهای کاری است، می‌تواند سیاست سازمان را از شرکت درجلسات حضوری به برگزاری جلسات آنلاین تغییر دهد. یا روش‌های ترابری دیگری به‌جایِ روش‌های کنونی توسط افراد مسئول انتخاب شوند.
صاحبان یک کسب و کار می‌توانند با برون‌سپاری چندی از کارها همانند صدور صورت‌حساب، شماری از امور مالی و حسابداری، کارهای وابسته به فناوری اطلاعات، امور مشتریان و دیگر موارد مشابه در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها گام بردارند. گفتنی است چنین همکاری‌های راهبردی بخشی از فرایند توسعه کسب و کار است.

 

یک توسعه دهنده کسب و کار باید از چه چیزی آگاه باشد؟

ازآنجاکه توسعه کسب و کار شامل تصمیم‌گیری در سطوح گوناگون است، یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار می‌بایست در زمینه‌های زیر آگاهی لازم را داشته باشد.

 

  • تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی کسب و کار مبتنی بر تحلیل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها)
  • بررسی وضعیت کنونی صنعت و پیش‌بینی رشد آن
  • بررسی رقبا و رصد تحولات آن‌ها
  • آگاهی از منابع اصلی فروش، درآمد مشاغل کنونی و شناخت وابستگی‌ها
  • مشخصات مشتریان
  • شناسایی فرصت‌های جدید و ناشناخته بازار
  • شناسایی زمینه‌ها، محصولات و بخش‌های جدید واجد شرایط که مکمل کسب و کار هستند و به توسعه‌ی آن کمک می‌کنند.
  • وجود دیدگاه بلندمدت، به‌ویژه در مورد نوآوری‌ها و پیشنهادات
  • شناسایی مراکز هزینه و گزینه‌های احتمالی به‌منظورِ صرفه‌جویی

 

طرح کسب و کار:

روند توسعه کسب و کار که پیشتر به آن اشاره شد؛ گرد یک برنامه توسعه کسب و کار شکل می‌گیرد که بیشتر واحدهای تجاری تاثیرات ناشی از این برنامه را احساس خواهند کرد. این برنامه در راستای توسعه، اهدافی همچون توسعه مسیر تجاری نوین، توسعه کانال‌های فروش، ایجاد کانال‌‎های فروش نوین، توسعه محصولات جدید، خلق مشارکت‌های نوین در بازارهای موجود و جدید، تصمیم‌گیری درباره‌ی ادغام و خرید و دیگر موارد را دنبال می‌کند.
برای نمونه، در صورت ادغام دو کسب و کار با یکدیگر و ادغام عملکردهای مشترک بخش‌های گوناگون آن‌ها همانند تولیدی، مالی و حقوقی، می‌توان به میزان قابلِ‌توجهی در هزینه‌ها، صرفه‌جویی کرد. یا کسب و کاری که به صورت جزیره‌ای در شهرهای گوناگون مشغول به کار است، با تجمیع تمامی کارکنان خود در یک شهر و مرکز بزرگ می‌تواند به میزان چشمگیری در هزینه‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی کند. با‌این‌حال، اگر چنین مواردی برای کسب و کار مهیا یا مناسب نباشد؛ فرسایش کارکنان را در پی خواهد داشت؟ باید گفت پاسخ به این سئوالات و نگرانی‌ها، و ارزیابی تمامی موارد وابسته بر عهده‌ی تیم توسعه کسب و کار است.
به بیان دیگر، توسعه کسب و کار شامل تصمیم‌گیری در سطوح گوناگون مبتنی بر ارزیابی واقع‌بینانه، پیرو تمامی تغییرات احتمالی و تاثیرات ناشی از آن‌ها است. از سوی دگر در این روند، با بهره‌مندی از ایده‌ها و نوآوری‌ها، عملکرد واحدهای تجاری گوناگون و چشم‌اندازهای کلی کسب و کار، بهبود می‌یابند. گفتنی است، در مسیر توسعه، تمامی بخش‌های یک کسب و کار رشد می‌کنند.
در پایان باید گفت، در‌صورتی‌که متداول است، کسب و کارهای نوپا در ابتدای راه توسعه به دنبال بهره‌مندی از مزایای پیمانکاران باشند؛ ولی هنگامی که به سطح بلوغ رسیدند، می‌بایست تمامی امور کاری وابسته به توسعه را به صورت درون‌سازمانی انجام دهند.

 

 

موارد مناسب برای توسعه کسب و کار:

هر فردی اعم از مالک یا کارکنان، می‌تواند در روند توسعه کسب و کار مشارکت داشته باشد. به بیان دیگر هر عضو از سازمان یا شرکت که در راستای ایجاد ارزش افزوده یا تغییری راهبردی راهکاری را ارائه دهد، به توسعه کسب‌وکار کمک می‌کند. ازاین‌رو است که بیشتر کسب و کارها کارکنان خود را تشویق می‌کنند تا ایده‌های نوآورانه‌ای که به بهبود پتانسیل کلی کسب‌وکار کمک می‌کند را مطرح نمایند.
در این راستا کسب و کارها می‌توانند از خدمات شرکت‌های مشاور در زمینه‌ی مدیریت و توسعه کسب و کار همچون اک تک تکنولوژی بهره‌مند شوند؛ تا روند‌های کاری به درستی طرح‌ریزی و اجرا گردد.

 

فعالیت‌های لازم در مسیر توسعه کسب و کار:

با توجه به گستره‌ی توسعه کسب و کار و فعالیت‌های مرتبط با آن، نمی‌توان مبتنی بر یک روش یا استاندارد، گروهی از فعالیت‌ها را مشخص کرد. از شناسایی فرصت‌های جدید در بازارهای خارجی تا معرفی یک طرح تجاری کارآمد و بسیاری موارد دیگر ذیل توسعه کسب و کار قرار می‌گیرند.
شایان ذکر است، افراد دگیر در روند توسعه‌ی کسب و کار می‌بایست پذیرای ایده‌های خلاقانه و پیشنهادات دیگران باشند؛ هرچند این ایده‌ها و پیشنهادات غیرممکن یا غیرواقعی به‌نظر آیند. مهم آن است که این افراد انعطاف‌پذیر باشند. از سوی دیگر آن‌ها باید سعی کنند تا در فرایند نقد سازنده مشارکت کنند؛ از انتقادات سازنده استقبال نموده و آن‌ها را بررسی نمایند.

 

اخلاق در توسعه کسب و کار:

در راستای حفظ اخلاق تجاری مدیران ارشد سازمان یا شرکت می‌بایست شیوه‌نامه‌هایی را در زمینه‌های تجارت داخلی، رشوه، تبعیض، مسئولیت اجتماعی، امانتداری و بسیاری موارد دیگر تدوین نمایند. قوانین و مقررات موجود در این شیوه‌نامه‌ها چهارچوب اخلاق تجاری را مشخص خواهند کرد. و عمل نمودن به این موارد سبب جلب اطمینان و افزایش وفاداری در مصرف‌کنندگان و مخاطبان هدف خواهد شد.

 

سخن پایانی:

ممکن است تعریف توسعه کسب و کار دشوار باشد، ولی در قالب مجموعه‌ای از مفاهیم کاری به آسانی قابل درک می‌شود. ذهنیت باز، تمایل به ارزیابی صادقانه و واقع‌بینانه، توانایی پذیرش شکست‌ها تنها چندی از مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه موفق یک کسب و کار هستند. و فراتر از این موارد، ایده‌پردازی، پیاده‌سازی و اجرای یک ایده در راستای توسعه کسب و کار و دستیابی به نتایج تعیین شده از اهمیت بسزایی در این روند برخوردار است.
درخشان‌ترین تفکرها و ذهن‌ها می‌بایست در روند توسعه کسب و کار به‌کارگرفته شوند تا بتوان تغییراتی را در راستای رسیدن به بهترین نتایج ایجاد کرد. گفتنی است در این مسیر دریافت هر تاییدیه یا عدم آن، یک آگاهی و تجربه برای متخصصان است که آن‌ها را برای چالش‌های بعدی آماده می‌کند.

 

توسعه کسب و کار

 

سؤالات متداول

 

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب‌وکار یا Business development اساساً هر فعالیت یا ایده‌ای است که در راستای بهبود کسب و کار در طول زمان پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. این بدان معناست که می‌بایست سازمان یا شرکت بر امور مشتریان، همکاری‌های راهبردی، توسعه بازار، آگاهی از برند و دیگر موارد تمرکز و سرمایه‌گذاری کند.
نقش‌های مختلف در یک سازمان اعم از مدیران و معاونان، به دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمد، گسترش کسب‌وکار و تقویت همکاری‌های راهبردی بلندمدت هستند. سؤال دیگری که شاید در ذهن شما هم شکل‌گرفته باشد این است که پس چرا این میزان سردرگمی در مورد معنا و چیستی توسعه کسب و کار وجود دارد؟
یک متخصص توسعه کسب‌وکار می‌بایست با بخش‌های مختلف همچون مالی، بازاریابی، فروش، امور مشتریان، مدیریت راهبردی، مدیریت محصول، روابط‌عمومی و غیره ارتباط داشته باشد. ازاین‌رو است که اغلب افراد توسعه کسب و کار را با بازاریابی اشتباه می‌گیرند.

 

توسعه کسب و کار و بازاریابی در کدامین نقاط همپوشانی دارند؟

در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها فرایند فروش زمان بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد؛ و فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی در زمان شناسایی مشتریان بالقوه تقویت خواهد شد. ازاین‌رو در راستای حفظ برتری برند در ذهن مشتریان بالقوه باید برنامه‌ای بلندمدت توسط مدیران و کارشناسان متخصص مدون و اجرایی گردد. چندی از وظایف تیم بازاریابی در این راه، تولید محتوای برند شده، ایجاد فرصت‌های آموزشی، به‌کارگیری Email marketing و بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی است. شایان‌ذکر است؛ در راستای تبدیل یک مشتری بالقوه به بالفعل، فرایندهای بازاریابی، فروش و توسعه کسب و کار درهم‌آمیخته می‌شوند.
به بیان دیگر در فرایند توسعه کسب و کار، تمامی مزایا و توانایی‌های واحد فروش در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده قرار خواهند گرفت. البته این کار با شناسایی فرصت‌های تجاری، ایجاد سرنخ، ارزیابی نیازها و ارائه‌ی فرصت‌های مناسب انجام می‌شود. از سوی دیگر وظیفه‌ی واحد فروش در این راه، همراهی مشتریان در طول سفر آن‌ها و افزایش درآمد است.

 

تفاوت میان توسعه کسب و کار و فروش چیست؟

گستره‌ی فعالیت‌های توسعه‌ی کسب و کار بسیار است؛ و مواردی همچون یافتن فرصت‌های تجاری، همکاری با دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها، ارائه‌ی محصول جدید، یافتن بازارهای جدید و غیره را دربر می‌گیرد. درصورتی‌که فروش بخش کوچکی از کسب و کار است که در راستای کسب بیشترین سود، به فروش محصولات و خدمات به مشتریان فعلی موجود در بازار می‌پردازد. گفتنی است تفاوت‌های دیگری میان این دو موضوع وجود دارد که در ادامه به چندی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

  • توسعه کسب‌وکار یک فرایند بلندمدت؛ و در مقابل فروش یک فرایند کوتاه‌مدت است.
  • ماهیت توسعه کسب‌وکار ایجاد روابط است. درصورتی‌که ماهیت فروش، تبادل کالا و پول است.
  • هدف از توسعه کسب‌وکار گسترش است؛ و هدف اصلی فروش کسب بیشترین سود.
  • در توسعه کسب‌وکار، تمرکز بر روی جذب روابط تجاری است؛ و در مقابل، فروش بر روی جذب مشتری متمرکز می‌شود.
  • توسعه کسب‌وکار به طراحی، بررسی و پیاده‌سازی نقشه‌های تجاری وابسته است. درصورتی‌که فروش، به اجرای نقشه‌های تجاری وابستگی دارد.
  • در توسعه کسب‌وکار بر روی حل مشکلات مشتریان متمرکز می‌شوند؛ و در مقابل در فرایند فروش، عرضه و فروش کالا و خدمات به مشتریان اهمیت دارد.

 

تفاوت میان توسعه کسب و کار و توسعه محصول چیست؟

یکی از راهبردهای توسعه کسب‌وکار را می‌توان توسعه محصول قلمداد کرد؛ ازاین‌رو همپوشانی میان این دو روند توسعه سبب ایجاد سردرگمی در افراد می‌شود. دراین‌خصوص باید گفت، تمایز اصلی در نوع فعالیت‌های انجام شده است. واحد توسعه کسب و کار در مرحله تحقیق توسعه محصول مشارکت می‌کند و گاهی اوقات نیز به واحد فروش کمک می‌کند.
از سوی دیگر، واحد توسعه محصول می‌بایست ساخت محصول را به اتمام رساند؛ و در این راه باید باد دیگر ذی‌نفعان همچون واحدهای طراحی، ساخت و تولید و بازاریابی هماهنگ شود. در واقع نقش توسعه کسب و کار دوگانه است؛ هم می‌تواند پرورش‌دهنده‌ی یک ایده باشد؛ و هم سبب تقویت آثار و نتایج حاصل از توسعه محصول شود. یا با مطرح‌کردن مجموعه‌ای از ایده‌های نوین در راستای توسعه محصول و تولید آن گام بردارد.

 

میزان اثرگذاری بازاریابی دیجیتال در توسعه کسب و کارها چقدر است؟

شماری از کارشناسان خبره بر این باورند که بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی، تجربه‌ای نو و کاملاً متفاوت است؛ بنابراین این نوع از بازاریابی نیازمند روشی نوین برای رسیدن به مشتریان و درک نحوه‌ی رفتار آن‌ها در زمان مشاهده، برگزیدن و خرید محصول یا خدمتی مشخص است.
ازاین‌رو می‌توان گفت؛ امروزه بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) نقش مهمی را در توسعه کسب و کارها ایفا می‌کند. رشد و گسترش روزافزون فناوری‌های روز همانند اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و بسیاری موارد دیگر در میان مردم، کسب و کارها را به‌سوی بهره‌‎مندی از این فضا و مزایای حاصل از آن سوق می‌دهد. به بیان دیگر کسب و کارها باهدف جلب هرچه بیشتر مشتریان، محصولات و خدمات خود را در این فضا معرفی می‌نمایند؛ و در این راه گام برمی‌دارند.
گفتنی است؛ در راستای ساده‌سازی فرایندهای کاری پیچیده، شرکت اک تک تکنولوژی با دارا بودن دپارتمان تخصصی بازاریابی دیجیتال خدمات زیر را به کسب و کارها ارائه می‌دهد.

 

  • طراحی وب‌سایت و مدیریت آن
  • بازاریابی دیجیتالی
  • بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های ویدئویی
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی رایانامه‌ای
  • بازاریابی موبایلی
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • تولید محتوای متنی و چندرسانه‌ای
  • تبلیغات آنلاین

 

توسعه کسب و کار چه فعالیت‌هایی را دربر می‌گیرد؟

در ابتدا باید گفت، باتوجه‌به گستره‌ی فعالیت‌های مرتبط با توسعه کسب و کار، روش استانداردی برای گروه‌بندی یا مشخص‌کردن این فعالیت‌ها وجود ندارد. از یافتن فرصت‌های جدید در دیگر بازارها، بهبود فرایندهای کاری درون‌سازمانی، بهبود فرایندها و عملکردها، راه‌اندازی سازمان فروش، آموزش راهکارهای فروش، مطالعه بازار و تحقیقات بازاریابی، تدوین انواع طرح‌های بازاریابی اعم از دیجیتال و غیردیجیتال، تدوین طرح مالی و تأمین آن، مشاوره حقوقی و دعاوی کارآفرینی، تدوین سند برندسازی و بهبود جایگاه برند، همه‌وهمه می‌تواند در زیر چتر توسعه کسب‌وکار قرار گیرد.

 

چند راهبرد برای توسعه کسب و کار وجود دارد؟

نخست اجازه دهید راهبرد یا Strategy را تعریف کنیم. راهبرد برنامه‌ای است عملی که برای دستیابی به هدفی ویژه طراحی می‌شود. ازاین‌رو استراتژی، لازمه‌ی انجام بسیاری از کارها است؛ و توسعه کسب‌وکار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه تنها به بیان نام چندی از راهبردهای محبوب در زمینه‌ی توسعه کسب و کار اکتفا خواهیم کرد.
تنوع، توسعه بازار، توسعه محصول، نفوذ در بازار، سرمایه‌گذاری مشترک، ادغام، فرانچایز، ورود به بازار گوشه‌ای، شبکه‌سازی، تمرکز جغرافیایی

 

مشاوره توسعه کسب و کار اک تک چه کمکی به شما می‌کند؟

در واقع مشاوره کسب و کار به معنای بهره‌مندی از دانش و تجربه‌ی متخصصان کسب و کار به‌منظورِ بهبود و توسعه عملکرد سازمان یا شرکت است. شما در مقام دارنده‌ی یک کسب و کار باید از نحوه‌ی به‌کارگیری مشاور و خدمات آن آگاهی لازم را داشته باشید. گفتنی است خدمات مشاوره توسعه کسب و کار اک تک از دو منظر به موفقیت مدیران کمک می‌کند.
در ابتدا می‌بایست به این نکته اشاره کرد که تیم مشاوران اک تک، از تخصص و دانش به‌روز در زمینه‌ی کسب‌وکار برخوردار است؛ و نیز به دلیل کار با سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون در شرایط مختلف، تجربه‌ی اجرایی بسیاری را کسب نموده است. مورد دیگر آن است که به‌خاطر نگاه بیرونی، این تیم می‌تواند به مدیران ارشد سازمان‌ها یا شرکت‌ها کمک کند تا مشکلات، چالش‌ها و نیازهای خود را با دید دیگری بررسی کنند و در راستای تصمیمات بهتر گام بردارند.
چه شما سازمان یا شرکتی موفق و راهبر در بازار هستید و برای تداوم رهبری خود به مشاور نیاز دارید؛ و چه سازمان یا شرکتی که اکنون درگیر چالش یا مشکلات بسیار است؛ و نیاز به مهندسی مجدد فرایندها دارید تا خود را تبدیل به سازمان یا شرکتی موفق کنید؛ همواره تیم مشاوران خبره توسعه کسب و کار اک تک در کنار شما هستند تا مبتنی بر رویکردی راهبردی، تمامی جوانب کسب و کار شما را مورد بررسی قرار دهند؛ و فرصت‌های رشد و بهبود را به‌درستی شناسایی نمایند و بر اساس آن، بهترین راهکارها را به شما عرضه کنند.

 

فرایند اخذ مشاوره توسعه کسب و کار اک تک چگونه است؟

در دنیای امروز کسب‌وکارهای بسیاری راه‌اندازی می‌شوند که شماری از آن‌ها به موفقیت دست می‌یابند؛ و چندی دیگر با شکست روبه‌رو می‌شوند. یا شماری دیگر در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهند و بناگاه متوقف خواهند شد. بنابراین برای پیشگیری از این توقف ناگهانی و حرکت مداوم در راستای رشد و توسعه، لازم است که کسب و کارها از خدمات مشاوره توسعه کسب و کار بهره‌مند شوند. مبرهن است که برای دستیابی به یک کسب‌وکار موفق باید مراحلی طی شود که در زیر به آن اشاره می‌شود.

 

  • برگزاری نشست‌ و جلسات متعدد با نیروی انسانی سازمان‌ها و واحد‌های صنعتی به‌منظورِ شناخت نسبت به جایگاه، مسئولیت‌ و وظایف هر یک از آن‌ها
  • رهگیری دقیق فرایندهای داخل و خارج از سازمان و ارزیابی عملکرد سیستماتیک و انعطاف‌پذیری سازمان
  • تحلیل فرایند‌ها و جریان‌های کاری در راستای شناسایی نقاط پرچالش سازمانی و دلایل بروز این چالش‌ها
  • به‌کارگیری تجربه و تخصص در راستای اصلاح یا ارائه راهکارهای فرایندی و اطلاعاتی برای برطرف‌سازی مشکلات

 

آیا با تیم مشاوران اک تک آشنایی دارید؟

تیم مشاوران و کارشناسان خبره اک تک ترکیبی از استراتژیست‌ها، اقتصاددانان، متخصصان تجاری و متخصصان فناوری اطلاعات است. این ترکیب ما را قادر می‌سازد تا تیم‌های متخصص را گرد هم آوریم و مبتنی بر دانش و تجربه‌ای بسیار، نیازها و مشکلات مشتریان را در این بازار پرتلاطم رفع نماییم. با تیم مشاوران اک تک بیشتر آشنا شوید.

 

دانلود مقاله

 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه