عملکرد هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید

هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید

این مقاله را منتشر کنید...

 صنعت تولید در حال تجربه یک تحول دیجیتال است.بسیاری از تولیدکنندگان برای تصمیم گیری های تجاری و عملیاتی خود همچنان به صفحات گسترده و روش های مشاهده ای متکی هستند. این در حالی است که استفاده از صفحات گسترده و روش های مشاهده ای، تجزیه و تحلیل “پس از واقعیت” با اطلاعات قدیمی را موجب می شود. کووید-19 مشکلات قابل توجهی برای زنجیره های تأمین جهانی ایجاد کرد. تاثیر ویروس کرونا بر زنجیره تأمین جهانی همچنان ادامه دارد. اکثر شرکت ها، از تولید کنندگان، توزیع کنندگان و تأمین  کنندگان تجهیزات، تحت تاثیر کووید-19 قرار گرفته اند.یک نظرسنجی جدید از رویدادهای رویترز توضیح می‌دهد چگونه نیاز فوری به حرکت فراتر از سیستم‌های قدیمی و دستیابی به نمایان شدن زنجیره تأمین end-to-end وجود دارد.با چنین رویدادهای اخیر  جهانی و تغییر چشم‌انداز کسب‌ و کار، تولیدکنندگان باید از فناوری‌های نوظهور استقبال کنند تا بتوانند در رقابت باقی بمانند.صنعت تولید به دلیل ماهیتی که دارد، در حال حاضر به عنوان یک فرآیند بسیار داده محور دیده می شود.با به کار بردن هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید، شرکت‌های تولیدی می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری و ارزیابی کنند و آن‌ها را فوراً در دسترس کسانی قرار دهند که ابزارها و فرصت هایی برای اقدامات فوری دارند. 

هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید، جهت هماهنگی مؤثر و مقرون به صرفه مواد خام و منابع داخلی به منظور برآورد مناسب تقاضای مشتری مورد نیاز است.

مزایای هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید

هوش تجاری به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که اطلاعات و داده‌هایی را که زمانی در سطح کارخانه ذخیره شده‌اند را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به یک منبع قابل دسترس تبدیل کنند.

با یه کار بردن هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید، بخش‌های جداگانه ی صنعت تولید می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود جهت اخذ تصمیم‌گیری دسترسی داشته باشند.

همزمان داشبورد مدیریتی به سرپرستان و مدیران تولیدی این امکان را می دهد که بررسی کنند آیا کل سیستم ها در اوج بهره وری عمل می کنند یا خیر.

در حالی که تولیدکنندگان ممکن است توجه زیادی به نگهداری تجهیزات و آموزش پرسنل داشته باشند اما اغلب در به کارگیری تعهد هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید با شکست مواجه می شوند.

عدم تعهد به جمع آوری و ارزیابی داده ها، می تواند تاخیر در تولید و افزایش هزینه ها را به دنبال داشته باشد.

با این حال، به کارگیری هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید می تواند با در اختیار قرار دادن اطلاعات صحیح در زمان مناسب مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

پدیدار شدن زنجیره تأمین سراسری با به کارگیری هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید

هنگامی که کووید-19 شیوع پیدا کرد، فروشگاه‌های خرده‌فروشی خواربار و کالاهای اساسی با وضعیت‌های کمبود موجودی مواجه شدند وکلیه ی صنایع اهمیت زنجیره تأمین  را درک کردند.

با تجزیه و تحلیل زنجیره تأمین  و مدرن‌سازی داده‌ها، CIOها (مدیران انفورماتیک) و CDOها می‌توانند با پدیدار کردن زنجیره تأمین به صورت سراسری ، مشتریان، تأمین ‌کنندگان و شرکا را به درستی اولویت‌بندی کرده و در عین حال سیلوهای داده را حذف نمایند.

بهره وری عملیاتی

ردیابی عملکرد ماشین‌ها و بخش‌ها از طریق هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید، به مدیران اجازه می‌دهد خطاها را در طول چرخه تولید کاهش و تصحیح کنند.

همچنین بخش حمل و نقل و دریافت توانسته است از طریق پیش بینی مواد خام مورد نیاز سفارشات، به کارایی بهینه و پاسخ گویی به موقع نسبت به تقاضاهای مشتریان دست یابد.

مدیریت بهره وری

مدیران عملیاتی می توانند از هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید برای ردیابی زمان از کار افتادگی هر کارمند، ماشین و بخش تولیدی استفاده کنند و بدین ترتیب تغییرات لازم را به موقع ایجاد کنند. 

به منظور پیش‌بینی و اجتناب از تنگناهای بالقوه در صنعت تولید و اطمینان از بهره‌وری مداوم، تحلیل پیش‌بینی‌کننده می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

کنترل موجودی

کالاها و مواد خام که در موجودی انبار ذخیره می شوند، بودجه زیادی را به خود اختصاص می دهند.

از طریق هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید اطمینان حاصل می شود که مواد خام موجود، نیازهای تولید را برآورده می کنند و موجودی کافی در دسترس، برای رفع نیازهای مشتری وجود دارد.

ردیابی چرخه تولید

به منظور حفظ سودآوری و تولید یک محصول با کیفیت، چرخه تولید باید تا حد امکان کوتاه باشد.

با به کارگیری هوش تجاری، چرخه تولید ساده تر و کوتاه ترشده و ردیابی آن آسان تر می شود.

تضمین کیفیت

مدیران عملیاتی باید بدانند چه تعداد قطعه طبق استاندارد تولید می شود و چه تعداد قطعه در انبوه قراضه ختم می شوند.

 به کارگیری هوش تجاری در صنعت تولید، می تواند با کاهش هزینه های محصولات مفقود شده یا معیوب، به طور غیر مستقیم بر سودآوری کلی تأثیر بسزایی داشته باشد.

نظارت و اثربخشی تجهیزات

قطعات و تجهیزات تولید، باید با حداکثر بهره وری و حداقل زمان از کار افتادگی جهت نگهداری خطوط تولید کار کنند.

مدیریت عملکرد تجهیزات، از طریق هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید، امکان ردیابی معیارها را جهت نظارت و بهبود کارایی کلی تجهیزات ارائه می دهد.

مدیریت انطباق

بسیاری از تولیدکنندگان ملزوم به رعایت الزامات ایمنی و عملکردی هستند.

هوش تجاری (BI) دانشی را فراهم می کند تا تولیدکنندگان بتواند استانداردهای انطباق را حفظ کنند.

جهت بهبود فرآیندهای تولید، هوش تجاری، نظارت و افزایش تمام اجزای منفرد منجر به سودآوری بلندمدت، را عهده دار است.

هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید
                                                                                         داشبورد تولید-داشبورد اثربخشی کلی تجهیزات (OEE)

گزارشات هوش تجاری و داشبورد مدیریتی کاربر نهایی

داشبوردهای تعاملی هوش تجاری، می توانند یک نمای جامع و سریع از داده ها و معیارها را در زمان واقعی ارائه دهند.

گزارش‌های BI نمای طولانی از داده ها را دریافت می‌کنند و آن ها را در قالب اطلاعات خلاصه‌ ی قابل فهم یا جزئیات انتقالی فراهم می‌کنند.

از گزارشات هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در صنعت تولید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گزارش های موجودی (Inventory Reports)

در صنایع تولیدی موجودی زیاد موجب هدر رفت منابع و موجودی کم نیز موجب اختلال در پاسخگویی می شود.

گزارش های موجودی (Inventory Reports) نشان می دهند چه مقدار موجودی جهت برآورده ساختن نیازهای تولید و سودآوری در دسترس است. 

به منظور برآورده کردن تقاضای مشتریان، قطعات باید دقیقاً در زمان مورد نیاز وارد خطوط تولید شوند و محصول نهایی نیز باید به موقع از کارخانه خارج شود.

  • فاکتورها (Invoices)

فاکتورها باید دقیق و به موقع باشد. به محض اتمام کار، حساب های قابل وصول باید بتوانند به راحتی به تمام قسمت های مربوطه و اطلاعات پرسنل دسترسی داشته باشند و یک فاکتور قابل اعتماد تهیه کنند.

  • گزارش های پیش بینی کننده (Predictive Reports)

برخی از گزارش‌های پیش‌بینی‌کننده می‌توانند برای پیش‌بینی خرابی‌ها در فرآیند خط مونتاژ استفاده شوند. با تجزیه و تحلیل نتایج نهایی خط تولید و بازدهی آن، می توان پیش بینی خرابی را انجام داد.

گزارش‌های پیش‌بینی‌کننده همچنین با کشف خطرات و معرفی مزایای رویه ای خاص یا خط محصول جدید، به مدیریت ریسک کمک می‌کنند.

اگر شما نیز در صنعت تولیدی خود به دنبال بهبود فرآیندهای تولید هستید، شرکت اَک تِک بعنوان مشاور مدیریت، با ارائه تجزیه و تحلیل سلف سرویس و سیستم پشتیبان تصمیم، بهبود عملیات را در سراسر زنجیره تأمین صنعت تولید و فراتر از آن، به ارمغان می آورد.

منبعدانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

بیشتر بخوانید: هوش تجاری در لجستیک

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه