مزایای استفاده از سیستم برنامه‌ریزی شده نگهداری و تعمیرات

سيستم نگهداري و تعمیر – نت
به مجموعه فعالیت‌هایی که سبب افزایش عمر مفید تجهیزات، کاهش مصرف قطعات یدکی، انرژی و هزینه شده و بازده عملی تجهیزات را افزایش می‌دهد، نگهداری و تعمیرات یا در اصطلاح نت گفته می‌شود. امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز به معنای طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات است...

این مقاله را منتشر کنید...

به مجموعه فعالیت‌هایی که سبب افزایش عمر مفید تجهیزات، کاهش مصرف قطعات یدکی، انرژی و هزینه شده و بازده عملی تجهیزات را افزایش می‌دهد، نگهداری و تعمیرات یا در اصطلاح نت گفته می‌شود. امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز به معنای طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات است که موجب عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت می‌گردد.

سطوح مختلف نگهداری و تعمیرات

انواع مختلفی از سطوح نگهداری و تعمیرات وجود دارد که لیست آنها عبارت است از:

  1. نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده Planned Maintenance
  2. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM) Preventive Maintenance)
  3. نگهداری و تعمیرات اصلاحی CM) Corrective Maintenance)
  4. نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM) Reliability Centered Maintenance)
  5. نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (پیشگویانه) PdM) Predictive Maintenance)
  6. نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM) Total Productive Maintenance)
  7. نگهداری و تعمیرات بهره ور PM) Productive Maintenance)
  8. نگهداری و تعمیرات اضطراری EM) Emergency Maintenance)

بیشتر دستگاه‌هایی که امروزه به نحوی در امور تولیدی، خدماتی، تأسیساتی و یا سایر موارد به کار گرفته می‌شود، در زمان‌هایی از دوره‌ عمر عملیاتی خود، دچار شکست و ازکارافتادگی می‌شوند و درنتیجه به فعالیت‌های نگه‌داری و تعمیرات نیازمند می‌شوند. از طرفی در سازمان‌های بزرگ، سازمان‌دهی کارا و اثربخش به فعالیت‌های نت، نیازمند برخوردی از یک سیستم جامع و پویا است. دستگاهی که اطلاعات لازم را باکیفیتی قابل‌قبول و به هنگام دریافت کند و به‌طور مناسب واکنش نشان دهد. بدون شک با توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات، می‌توان انتظار داشت که این صنعت بتواند سازمان‌ها را در امر برنامه‌ریزی و اجرای نت یاری رساند.

ایجاد سازمان‌دهی‌ هر سیستم‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ برنامه‌ریزی‌شده، مستلزم‌ صرف‌ زمان‌، هزینه‌ و کار جدی‌ است‌ و به‌ جهت‌ معقول‌ بودن،‌ این‌ سرمایه‌گذاری‌ دارای‌ مزایایی‌ است. نگهداری‌ و تعمیرات‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ را می‌توان‌ به‌طور موفقیت‌آمیز در سازمان‌های‌ مختلف‌ به‌ کاربرد ولی‌ تأثیرات‌ و منافع‌ نهایی‌ آن‌ متفاوت‌ خواهد بود. این‌ امر به‌ نوع‌ سازمان‌، شرایط‌ مربوط‌ به‌ محدودیت‌ها، افق‌ زمانی‌ و نحوه‌ اجرای‌ سیستم‌ بستگی‌ دارد.

مزایای استفاده از سیستم برنامه‌ریزی شده نگهداری و تعمیرات

مزیت‌ اصلی‌ سیستم‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ نت‌، بهینه‌سازی‌ بهره‌وری‌ از منابع‌ از قبیل نیروی‌ انسانی‌، پول‌، ماشین و امثال آن می‌باشد. از دیگر مزایای اجرای نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  
  • دستگاه‌هایی‌ که‌ به‌طور منظم‌ و صحیح‌ مورد نگهداری‌ و تعمیرات‌ قرار می‌گیرند کمتر خراب‌ می‌شوند.
  • نگهداری‌ و تعمیرات‌ به‌ راحت‌ترین‌ شکل‌ صورت‌ گرفته‌ و باعث‌ به‌ حداقل‌ رساندن‌ موقعیت‌های‌ ازدست‌رفته‌ می‌گردد.
  • نگهداری‌ و تعمیرات‌ ساده‌ و منظم‌، نسبت‌ به‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ پرهزینه‌، نامنظم‌ و خاص‌، باعث‌ کاهش‌ توقف‌ها ماشین‌آلات‌ می‌شود.
  • توقف‌ها بیش‌ازحد طولانی‌ کاهش‌یافته، نیاز به‌ تعمیرات‌ و قطعات‌ یدکی‌، از پیش‌ مشخص‌ گردیده‌ و در صورت‌ نیاز در انبار موجود خواهد بود.
  • زمان‌ میان‌دوره‌ای‌ بین‌ تعمیرات‌ جامع‌ افزایش‌ خواهد یافت‌.
  • سرویس‌های‌ ساده‌، منظم‌ و ارزان‌ در مقابل‌ تعمیرات‌ ناگهانی‌، پرهزینه‌ و پر وقفه‌.
  • افزایش‌ میزان‌ بازدهی‌، کیفیت‌ عملکرد و کارایی‌ ماشین‌آلات‌ به‌وسیله‌ انجام‌ سرویس‌ و تنظیمات‌ منظم‌ و برنامه‌ریزی‌شده.
  • استفاده‌ بیشتر و مؤثرتر از نیروی‌ انسانی‌.
  • حجم‌ کارهای‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ به‌گونه‌ای‌ برنامه‌ریزی‌ می‌گردد تا به‌طور متعادل‌ در سراسر طول‌ سال‌ انجام‌ شود و تقاضا با دامنه‌ بسیار متغیر در مورد نیروی‌ انسانی‌ کاهش‌ یابد.
  • بارکاری‌ هفتگی‌ به‌ نحوی‌ برنامه‌ریزی‌ می‌شود که‌ می‌توان‌ تخصیص‌ منابع‌ را به‌طور مؤثری‌ کنترل‌ نمود.
  • تأثیر خط‌مشی‌ صحیح‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ غالباً در بهبود نگرش‌ شخصی‌ کارکنان‌ منعکس‌شده‌ که‌ باعث‌ می‌گردد با دلگرمی‌ بیشتری‌ کار کنند.
  • عدم‌ حذف‌ یا ازقلم‌افتادگی‌ سرویس‌ و تنظیمات‌ دستگاه‌هایی‌ که‌ در برنامه‌ریزی‌ آورده‌ شده‌اند.

اهداف‌ نظام‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ برنامه‌ریزی‌شده

سازمان‌ها از به‌کارگیری و بهره‌برداری دستگاه‌ها و تجهیزات و ماشین‌آلات اهداف عمده و منافعی را دنبال می‌کنند و هیچ‌ سازمانی‌ بدون‌ کسب‌ منافع و دست‌یابی به اهداف نمی‌تواند به‌ فعالیت‌ خود ادامه‌ دهد. سازمان‌دهی‌ و اجرای‌ فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای‌ باشد که‌ تأثیر و هدف‌ نهایی‌ آن‌ها افزایش‌ میزان دست‌یابی به منابع یا اهداف‌ باشد. به‌طور خلاصه‌ می‌توان‌ گفت‌، اصلی‌ترین‌ هدف‌ سیستم‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌، همان‌ بهینه‌ کردن‌ توانایی‌های‌ ماشین‌آلات ‌و دستگاه‌ها و تجهیزات به‌منظور رسیدن‌ به‌ حداکثر ظرفیت‌ عملیاتی‌ و کاهش‌ فرسایش‌ و خرابی‌ آن‌هاست.

در همین راستا و به منظور دستیابی به اهداف ذکرشده، شرکت اک تک تکنولوژی با مطالعات تیم تحقیق و توسعه خود، اقدام به ارائه نرم‌افزاری تخصصی درزمینهٔ مدیریت تعمیرات و نگهداری مکانیزه (CMMS) نموده است به‌گونه‌ای که مواردی مانند وضعیت تجهیزات، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، تأمین‌کنندگان تجهیزات، کاربران مرتبط با سازمان، سرویس‌کاران، پیمانکاران، دلایل خرابی، دلایل توقف، دلایل تأخیر (مجاز و غیرمجاز) و … در این سیستم مکانیزه، به‌سادگی قابل رهگیری می‌باشد.

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه