مزایای هوش تجاری در استراتژی رشد مک دونالد

مزایای هوش تجاری برای مک دونالد

این مقاله را منتشر کنید...

مک دونالد(McDonald’s)، بعنوان بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان با بیش از ۳۷٬۸۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به 70 میلیون مشتری سرویس می‌دهد.

مک دونالد از زمان شروع فعالیت خود در سال 1940، رستوران هایی را در سرتاسر جهان افتتاح کرد و به تدریج خود را به عنوان پیشروترین خرده فروش خدمات مواد غذایی در سراسر جهان معرفی کرد.

سالانه، مشتریان ایالات متحده بیش از 1 میلیارد پوند گوشت گاو مک دونالد را مصرف دارند. این مبلغ معادل 5.5 میلیون رأس گاو است.

این ترافیک باورنکردنی مشتری به این معنی است که مک‌دونالد از داده‌های مشتری زیادی در سیستم خود میزبانی می‌کند.

با این حال، برای اینکه این داده‌ها به معیارهای قابل اندازه‌گیری و بینش‌های تجاری ارزشمند تبدیل شوند، این فست فود زنجیره ای به استفاده از مزایای هوش تجاری وابسته است.

مزایای هوش تجاری و داده های بزرگ

اساساَ، داده های بزرگ (Big Data) حجم زیادی از اطلاعات خام و بدون ساختار هستند. این داده ها حاوی اطلاعات مشتریان، تاریخچه خرید، الگوهای فروش و روندهای بازار هستند که می توانند برای بهینه سازی تلاش های تجاری شما استفاده شوند.

هنگامی که از هوش مشتری (Customer intelligence) به درستی استفاده شود، می توانید تمام تصمیمات تجاری آینده خود را بر اساس هوش مبتنی بر داده ها قرار دهید.

علاوه بر این، از مزایای هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در هزینه
  • کاهش زمان و بهینه سازی زمان
  • توسعه محصول جدید
  • درک عمیق تر از شرایط بازار

تمرکز مک‌دونالد بر مزایای هوش تجاری مدتی است که عمومی شده است.بر اساس بیانیه های رشد و توسعه شرکت، غول فست فود جهان قصد دارد بر افزایش قابلیت های دیجیتال و استفاده از مزایای هوش تجاری برای ارتقای چشمگیر تجربه مشتری” تمرکز کند.

مک دونالد به منظور استفاده صحیح از داده های بزرگ، Dynamic Yield را عنوان استارت آپی که از داده های بزرگ برای ایجاد پیشنهادات و تجربیات شخصی به مشتریان استفاده می کند خریداری کرده است.

شایعات حاکی از آن است که Golden Arches نزدیک به 300 میلیون دلار برای تجزیه و تحلیل داده های شرکت هزینه پرداخت کرده است،بنابراین می توان تصور کرد مک دونالد کاملاً به سمت انقلاب بزرگ داده ها در حال حرکت است.

استفاده از مزایای هوش تجاری برای بهینه سازی تجربیات مشتری

در حال حاضر، مک‌دونالد عمدتاً داده‌های جمع‌آوری‌شده در سه حوزه مختلف تجربه رانندگی، اپلیکیشن موبایل و منوهای دیجیتال را تجزیه و تحلیل می‌کند. این منابع داده با هم به تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده کمک شایانی می کنند و موجب بهینه سازی تجربه مشتری می شوند.

مزایای هوش تجاری برای بهینه سازی تجربه مشتری

افزایش تجربه خدمات سواره( drive-thru )

سال های زیادی است که مسأله ی انتظار طولانی در صف خرید بعنوان چالشی برای مک‌دونالد مطرح است.

به عنوان مثال، اگر یک مشتری مجرد مجبور باشد برای مدت طولانی پشت سر خانواده ای که سفارش غذای زیادی می دهد منتظر بماند، این امر احتمالاً منجر به تجربه خرید منفی برای مشتری می شود و صبر زیادی را می طلبد؛ اما آیا مشتری با تجربه ی صبر طولانی مجددا به سراغ مک دونالد می آید؟

به کمک مزایای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، این امکان برای مک دونالد وجود دارد که زمان مراجعه گروه‌ مشتریان بزرگ را پیش‌بینی کند و در نتیجه تعداد بیشتری از کارمندان را در زمان ازدحام مشتری مشغول به فعالیت سازد.

هوش تجاری و افزایش خدمات سواره

شخصی سازی تجربه مشتری با اپلیکیشن های موبایل

راه اندازی اپلیکیشن مک دونالد موفقیت بزرگی را به همراه داشته است.مشتریان می‌توانند به راحتی غذای خود را از طریق برنامه سفارش داده و هزینه آن را بپردازند و در ازای آن، Golden Arches به اطلاعات حیاتی مشتری در زمان واقعی دسترسی پیدا می‌کند.

از داده های اپلیکیشن مک دونالد می توان برای سفارشی کردن پیشنهادات خاص به هر مشتری استفاده کرد و در نتیجه بازدیدهای مکرر و افزایش فروش محصولات را منجر شد.

مزایای منوهای دیجیتال

منوهای دیجیتال دارایی بزرگی برای مک دونالد به حساب می آیند. این منوها با بهینه سازی مداوم بر اساس داده های لحظه ای و اطلاعات مشتری تغییر می کنند.

منوها می توانند گزینه های خود را بر اساس شرایط آب و هوا، موقعیت زمانی و رویداد های بزرگی که در منطقه اتفاق می افتند تغییر دهند. به عنوان مثال، منوی دیجیتال را می توان برای تبلیغ نوشیدنی های سرد، مک فلوری (McFlurry) و سالادهای تازه در یک روزگرم و سوزان استفاده کرد.

از طریق مزایای هوش تجاری، ردیابی و تجزیه و تحلیل مداوم هوش مشتری (CI)، می توان برای ایجاد تغییرات بیشتر منوها، بهینه سازی زنجیره تأمین و تنظیم تعداد کارمندان هر شیفت استفاده کرد.

 

اگر شما نیز به دنبال استفاده از مزایای هوش تجاری و استفاده از هوش مشتری هستید، شرکت اک تک بعنوان مشاور هوش تجاری همراه شما خواهند بود.مشاوران هوش تجاری در اک تک می توانند فهرست کوتاه سفارشی از راه حل های هوش تجاری را بر اساس نیازهای خاص شما مشتریان ارائه دهند.

ارتباط با مشاوران اک تک

 

[bws_pdfprint]

منبع


بیشتر بخوانید: هوش تجاری در صنایع غذایی


 

 

 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه