نحوه استفاده از بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان

بیگ دیتا در بهداشت و درمان

این مقاله را منتشر کنید...

صنعت بهداشت و درمان راه درازی را برای رسیدن به نقطه ای که اکنون در آن قرار دارد پیموده است؛ (پزشکی از راه دور، تصویربرداری پزشکی، پرونده الکترونیک سلامت، روبات ها و غیره).تمام این موارد با کمک فناوری ممکن شده است.

در عصر حاضر فناوری بیگ دیتا صنعت بهداشت و درمان را متحول کرده است.

شیوع همه گیر بیماری جهانی کرونا، نوآوری و پذیرش فناوری های دیجیتال، به ویژه بیگ دیتا را سرعت بخشیده است. 

بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان، به نجات جان افراد، کاهش هزینه ها و بهبود کارایی عملیات، کمک شایانی کرده است.

مروری بر بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان

بر اساس گزارش IDC، انتظار می رود بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان سریعتر از سایر صنایع رشد کند.

پیش بینی می شود که داده های بهداشت و درمان تا سال 2025 شاهد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 36٪ باشد.

انتظار می رود بازار جهانی بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 22.07٪ تا سال 2022 به 34.27 میلیارد دلار درصد برسد. 

در سطح جهانی، پیش‌بینی می‌شود که بخش تجزیه و تحلیل بیگ دیتا تا سال 2024 بیش از 68.03 میلیارد دلار ارزش داشته باشد که عمدتاً ناشی از سرمایه‌گذاری مستمر آمریکای شمالی در پرونده‌های الکترونیک سلامت و غیره می باشد.

تحقیقات McKinsey & Company نشان می‌دهد که بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان می‌تواند سالانه بین 300 تا 450 میلیارد دلار برای آمریکایی‌ها صرفه‌جویی کند. 

بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان

بیگ دیتاها در بهداشت و درمان از منابع مختلفی به دست می آیند: از سوابق الکترونیکی سلامت گرفته تا گزارش سرورهای موتورهای جستجو و دستگاه های پوشیدنی.

دریای بی پایان داده فهرست بی پایانی از فرصت ها را ارائه می دهد.

نکته اصلی این است که بدانید چگونه از این داده ها به خوبی استفاده کنید.

با ذخیره سازی مناسب و ابزارهای تحلیلی در دسترس، همه بازیگران صنعت بهداشت و درمان از جمله سازمان های بهداشت و درمان (HCOs)، بیماران، کادر پزشکی، تولید کنندگان دارو و غیره می توانند از مزایای متعددی بهره مند شوند.

مزایای بیگ دیتا و تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان

  • کاهش خطاهای پزشکی
  • پیشگیری از بیماری های انبوه
  • مراقبت های پیشگیرانه
  • مدل سازی شیوع بیماری ها
  • تشخیص بیماری ها در مراحل اولیه
  • درمان دقیق تر
  • هشدار در زمان واقعی
  • مراقبت شخصی سازی بیماران
  • پیش بینی هزینه درمان
  • پیش بینی خطرات درمان
  • شناسایی و کمک به بیماران پرخطر
  • پیشگیری از خودکشی و خودآزاری
  • درمان جدید و کشف دارو
  • پیشگیری از مراجعه غیر ضروری به اورژانس
  • بهبود مدیریت کارکنان
  • عملیات بیمارستانی ساده
  • خدمات بهتر به مشتریان
  • کاهش هزینه

داده ها بر روی داده ها ساخته می شوند. از دیدگاه بالینی،داده های تولید شده توسط بیمار، با ایجاد تصویر کامل تر از بیمار در خارج از اتاق معاینه، نتایج را بهبود می بخشند.

علاوه بر این، با جمع‌آوری داده‌های بیشتر HCO، یادگیری ماشینی بهتر می‌شود و امکان دسترسی فعال‌تر به داده ها فراهم می شود. همانطور که از طریق داده ها و هوش مصنوعی بینش عمیق تری در مورد افراد به دست می آوریم، HCO ها تجربیات کامل تر و شخصی تری ایجاد می کنند که باعث افزایش  وفاداری مشتریان می شود.

موارد استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان

دانش به دست آمده از تجزیه و تحلیل بیگ دیتا به متخصصان بهداشت و درمان بینش هایی می دهد که قبلاً در دسترس نبودند.

بیگ دیتا در هر مرحله از چرخه بهداشت و درمان از تحقیقات پزشکی گرفته تا تجربه و نتیجه بیمار اعمال می شود.

تشخیص

با کمک بیگ دیتا و تجزیه و تحلیل داده ها، می توان بیماری را سریع تر و دقیق تر تشخیص داد.

 معمولاً پزشکان بیماران را معاینه می‌کنند، با آنها در مورد بیماری‌هایشان صحبت می‌کنند و علائم آن‌ها را با تصاویر بیماری ای که می‌دانند مقایسه می‌کنند. در موارد پیچیده، آنها درباره ادبیات بیماری تحقیق کرده و با همکاران مشورت می کنند. 

اما به کار بردن بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان راه هوشمندانه تری برای تشخیص بیماران ارائه می دهد. پزشکان به سادگی می توانند داده های بیمار را جمع آوری کرده و آن را در الگوریتمی قرار دهند که محتمل ترین تشخیص ها را پیشنهاد می کند. الگوریتم ها همچنین تست های با ارزش بالا را پیشنهاد می کنند و استفاده بیش از حد تست های غیر ضروری را کاهش می دهند. 

همچنین، بینایی کامپیوتر (CV) به طور گسترده در تشخیص بیماری ها استفاده می شود. به عنوان مثال، این فناوری با  بررسی شبکیه با هدف شناسایی ناهنجاری ها در مراحل اولیه و جلوگیری از شیوع و پیشرفت بیماری ها کمک شایانی می کند.

 مدل سازی و پیش بینی نتایج

با به کاربردن بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان و به کمک تجزیه و تحلیل های پیش بینی کننده می توان به متخصصان این حوزه در اتخاذ تصمیم گیری بالینی کمک شایانی کرد.

مدل سازی پیش بینی (Prognostic modeling) به طور گسترده در بهداشت و درمان برای اهداف مختلف استفاده می شود.

برخی از مدل‌ها با هدف پیش‌بینی پیامدهای آینده بیماری‌ها و یا درمان‌ها به کار برده می شوند. برخی دیگر بر شناسایی بیمارانی تمرکز می کنند که ممکن است در معرض خطر ابتلا به یک بیماری خاص باشند.

 همچنین مدل هایی وجود دارد که شیوع بیماری ها را در بین جمعیت پیش بینی می کند.برای مثال، مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده برای شناسایی دیابت تشخیص داده نشده، پیش‌بینی بقا پس از احیای قلبی-ریوی و پیش‌بینی گسترش همه‌گیری کووید-۱۹ به کار گرفته شده است.

نظارت بلادرنگ اعضای حیاتی بیمار

استفاده از دستگاههای پوشیدنی و سایر دستگاه های اینترنت اشیا، که شرکت های فناوری بهداشت و درمان اکنون به اندازه کافی آن ها را تولید می کنند، از جمله روندهای کلیدی فناوری بهداشت و درمان است. این دستگاه‌ها، داده‌های ارزشمندی تولید می‌کنند که می‌تواند در تشخیص و درمان به پزشکان کمک شایانی کند.

 دستگاههای پوشیدنی می توانند به طور خودکار معیارهای سلامتی مانند ضربان قلب، نبض، فشار خون، دما، غلظت اکسیژن، سطح قند خون و موارد دیگر را جمع آوری کنند. بنابراین، دستگاههای پوشیدنی نیاز به مراجعه حضوری بیماران به بیمارستان را از بین می برند. 

درمان بیماری های سخت

داده‌های جمع‌آوری‌شده از بیماران در برنامه‌های درمانی مختلف را می‌توان برای کشف روندها و الگوها جهت یافتن بیماری های خاص، تجزیه و تحلیل کرد. به گونه ای که کاربرد بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان به ویژه برای مبارزه با بیماری های شدید مانند سرطان، ایدز، ام اس و غیره بسیار مهم می باشد.

سلامت جمعیت

بیگ دیتا به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می کند به گونه ای که کاربرد بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان، پتانسیل پیش بینی و پیشگیری از شیوع و گسترش بیماری های عفونی را دارد. 

در سالیان گذشته ابزارهای بیگ دیتا در طول بیماری های همه گیر قبلی در دسترس نبودند. در حال حاضر در صورت ابتلا به ویروس کرونا، بیگ دیتا به بهبود نظارت و پاسخ به بیماری کمک می کند.

کشورهای سراسر جهان از بیگ دیتا و تجزیه و تحلیل داده ها برای ارائه آمار در زمان واقعی، ردیابی شیوع ویروس و پیش بینی تأثیر این شیوع استفاده می کنند. 

مراقبت های پیشگیرانه

پیشگیری از بیماری همواره برای بیماران، بیمارستان ها و همچنین ارائه دهندگان بیمه بهتر از درمان بیماری می باشد. بنابراین پزشکان از بیماران می خواهند که سلامت خود را حفظ کنند و همواره از بیمارستان ها به دور باشند. 

به لطف بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان، می توان احتمال بیمار شدن افراد را بر اساس رفتارهایش پیش بینی کرد و علائم هشدار دهنده بیماری حاد را در مراحل اولیه شناسایی کرد.

پزشکی از راه دور

بیگ دیتا در پزشکی از راه دور اهمیت زیادی دارد. برای مثال، با استفاده از ربات‌ها و داده‌های پرسرعت، پزشکان می‌توانند در حالی که از نظر فیزیکی کیلومترها از بیمار فاصله دارند، اقدامات مورد نظر را  انجام دهند. 

بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان، نه تنها در جراحی با کمک ربات، بلکه در تشخیص اولیه بیماری، نظارت از راه دور بیمار و کمک پرستار مجازی، نقش مهمی ایفا می کند.

 به لطف پزشکی از راه دور و داده های بزرگ، که همه چیز را ممکن می سازد، زندگی پزشکان و بیماران آسان تر می شود و می توان شاهد تغییرات زیر بود:

  • بیماران می توانند از انتظار در صف اجتناب کنند.
  • پزشکان وقت خود را برای مشاوره های غیر ضروری و کاغذبازی تلف نمی کنند..
  • بیماران را می توان در هر مکان زمانی تحت نظارت و مشاوره قرار داد.
  • از بستری شدن در بیمارستان یا بستری مجدد پیشگیری می شود.
  • پزشکان می توانند حوادث حاد پزشکی را از قبل پیش بینی کنند و از وخامت شرایط بیمار جلوگیری کنند.
  • پزشکی از راه دور به کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات کمک می کند.

تصویربرداری

تجزیه و تحلیل داده های تصویربرداری مانند CT،MRI یا PET چالش برانگیز است.

به کار بردن تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان می تواند نحوه خواندن تصاویر توسط رادیولوژیست ها را تسهیل نماید.

الگوریتم ها می توانند الگوهای خاصی را در پیکسل ها شناسایی کرده و آن ها را به عدد تبدیل کنند تا به متخصصان بهداشت و درمان در تشخیص بیماری کمک کنند. بنابراین پزشکان این امکان را دارند که کاتالوگ هایی از تاریخچه ی تصاویر تهیه کنند و از تکنیک های بینایی کامپیوتر و علم داده برای تجزیه و تحلیل سریع استفاده کنند.

پرونده الکترونیک سلامت 

پرونده الکترونیک سلامت (EHRs)، بعنوان یکی از بزرگترین منابع بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان است که بسیاری از HCO ها قبلاً آن را اجرا کرده اند.

 طبق تحقیقات HITECH، حدود 94 درصد از بیمارستان های ایالات متحده EHR را اتخاذ کرده اند.

 EHR به بیماران و پزشکان تصویر کاملی از تاریخچه پزشکی بیمار ارائه می دهد. سوابق پزشکی از طریق سیستم های اطلاعاتی امن به اشتراک گذاشته می شوند و برای ارائه دهندگان بخش دولتی و خصوصی در دسترس هستند. پزشکان می توانند تغییرات را در طول زمان بدون کاغذبازی و بدون خطر تکرار داده ها اعمال کنند.

EHR همچنین در زمانی که بیمار باید آزمایشی جدیدی را انجام دهد هشدارها و یادآوری‌هایی را  ارائه داده و با ردیابی نسخه‌های بیمار متوجه می شود آیا بیمار از دستورات پزشک تبعیت کرده است یا خیر؟

امنیت

بیگ دیتا و تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به پیشگیری و کشف تقلب کمک کند.

به کمک بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان می توان هر گونه تغییر در ترافیک شبکه یا هر رفتار دیگری که منعکس کننده حمله سایبری است را شناسایی کرد.

مدیریت بیمارستان

بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان، کلید مدیریت بیمارستان است؛ به گونه ای که می تواند بهبود عملیات بیمارستان و کاهش هزینه های آن را به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، از طریق تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده، می توان پیش بینی کرد چه زمانی ممکن است به پرسنل بیمارستان در بخش های خاص در زمان هایی که ازدحام مراجعه کنندگان وجود دارد نیاز داشته باشیم.

همچنین، با پیگیری عملکرد پرسنل بیمارستان، می توان از تجزیه و تحلیل بیگ دیتا، برای به دست آوردن بینشی در مورد اینکه چه کسی، چه زمانی به حمایت یا آموزش نیاز دارد، استفاده کرد. 

 با این حال، پیاده سازی راه حل بیگ دیتا در صنعت  بهداشت و درمان، نیاز به یک استراتژی کامل دارد. شما می توانید راه حل خود را توسعه دهید یا یک محصول آماده خریداری کنید نکته اصلی این است که یک ایده روشن از خواسته ها و اهداف خود داشته باشید.

برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری هوشمند

داده‌های پیشنهادی و تجزیه و تحلیل داده‌ها به متخصصان بهداشت و درمان اجازه می‌دهد تا مشکلات و فرصت‌های ناشی از آن‌ها را بهتر درک کرده و شناسایی کنند.

 به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در صنعت بهداشت و درمان به درمان های جدید و اکتشافات دارویی کمک شایانی می کند. با استفاده ترکیبی از تکنیک‌های تاریخی، بلادرنگ، تحلیل پیش‌بینی‌کننده و بصری سازی داده‌، کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند نقاط قوت و ضعف بالقوه را در کارآزمایی‌ها یا فرآیندها شناسایی کرده و داروهای جدید را کشف کنند.

شرکت اَک تِک بعنوان مشاور مدیریت، در زمینه بهبود سلامت بیماران، بهبود نتایج پزشکی، صرفه جویی در هزینه های بهداشت و درمان و کمک به اتخاذ تصمیمات ها آگاهانه برای تولید کنندگان دارو و سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی، کنار بیماران و پرسنل صنعت بهداشت و درمان خواهد بود.

منبع دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک


بیشتر بخوانید: کاریرد هوش تجاری در صنعت دارویی


مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه