هوش تجاری در صنعت آموزش

یاده سازی هوش تجاری در آموزش

این مقاله را منتشر کنید...

با توجه به حجم انبوه داده در مدارس و برخورد دستی با هزاران سند کاغذی یا در بهترین حالت استفاده از صفحات گسترده، مدیریت مؤثر داده ها و تولید بینش های مفید، چالشی برای مدارس محسوب می گردد.

خوشبختانه، وجود فناوری در عصر حاضر، به مؤسسات آموزشی اجازه می دهد تغییر قابل توجهی در نحوه کار خود ایجاد کنند. در عین حال، غفلت از روندهای فناوری آموزشی (EdTech) منجر به از دست رفتن فرصت های زیادی می شود. در حالی که هنوز هم برخی مدارس در حجم عظیمی از داده ها غرق شده اند، اما برخی دیگر به لطف هوش تجاری (BI) به راحتی در این آب ها در حال حرکت هستند.

در این مقاله، به بررسی نقش BI برای کمک به مدیران مدرسه، معلمان، دانش‌آموزان و والدین می پردازیم.

چالش های موجود در مدارس

  • تخصیص منابع مالی موجود

تأمین مالی به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی از قبیل تعداد دانش‌آموزان، تعداد کلاس‌ها، حضور دانش‌آموزان، نتایج تحصیلی، برنامه‌های پیشنهادی و موارد دیگر، برای حامیان مالی مهم هستند. در شرایطی که مدارس باید کارهای بیشتری را با کمترین زمان ممکن انجام دهند، بهتر است بینش دقیقی نسبت به موارد موجود داشته باشند.

  • منابع محدود معلمان

معلمان برای انجام وظایفی از قبیل تهیه مواد آموزشی مختلف، پیگیری پیشرفت دانش‌آموزان، ملاقات با والدین، پر کردن گزارش‌ها به زمان زیادی نیاز دارند. با توجه به کمبود متخصصان، انجام چنین حجمی از وظایف، بدون کمک فناوری غیرممکن شده است. مدارس برای نظارت بر حجم کاری تخصیص یافته، ارائه یک برنامه کاری متعادل و تعداد کافی کلاس برای معلمان، نیاز به حمایت فن آوری دارند.

  • حجم انبوه کاغذبازی

تحقیقات مکینزی نشان می‌دهد که خودکارسازی فرآیندها، فعالیت‌های کاغذی معلمان را 20 تا 40 درصد کاهش می دهد و منجر به صرفه جویی زمان و کاهش بار کاری معلمان می شود . هم چنین پس از اجرای BI مدیریت مدارس توسط مدیران ساده‌تر شده و برآورد سریع‌تر الزامات گزارش‌دهی امکان پذیر می شود.

هوش تجاری و کاهش حجم کاغذبازی

  • استانداردسازی تجربه دانش آموزی

استفاده از یک رویکرد یکسان برای تمامی دانش آموزان باعث بی انگیزگی می شود و بر مشارکت آنها تأثیر منفی می گذارد. در نتیجه عملکرد ضعیف دانش آموزان و پایین آمدن رتبه مدرسه را به همراه خواهد داشت. همچنین والدین ممکن است در افت تحصیلی فرزندانشان، معلمان را مقصر بدانند و روابط بین آنها متشنج شود.

  • مشارکت ناکافی والدین در فرآیند آموزشی

در شرایطی که والدین هر دو شاغل باشند و زمان ملاقات والدین با زمان معلمان همخوانی نداشته باشد مشارکت مناسبی میان آن ها شکل نمی گیرد.

  • عدم مشاهده اطلاعات مدرسه برای حامیان مالی

وقتی حامیان مالی روی پیشرفت ها سرمایه گذاری می کنند، بدیهی است که در جریان نتایج سرمایه ی اختصاص یافته قرار گیرند و از میزان کارآمدی مدرسه مطلع شوند.

پیاده سازی هوش تجاری چگونه عملکرد آموزشی را تغییر می دهد؟

با کاربرد پیاده سازی هوش تجاری در آموزش و پرورش می توان تغییرات زیر را در مدیریت مدرسه اعمال کرد:

  • تمام داده های لازم در یک مکان جمع آوری شده است

تمام اطلاعات در یک انبارداده (Data WareHouse) سازماندهی شده است تا مدیریت مدرسه مجبور نباشد داده ها را از چندین منبع استخراج کند.

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش

در آخرین مراحل پردازش داده، داده ها در قالب داشبوردهای (Dashboard) بصری و آسان برای تجزیه و تحلیل توسط ابزارهای ویژه BI مانند Power BI، Tableau، Qlik و غیره بصری سازی می شوند.

بیایید وضعیت کمک های بلاعوض به مدارس را به عنوان مثال در نظر بگیریم. مدارس باید به دنبال بودجه باشند، اما پیگیری دستی کمک هزینه‌هایی که مدرسه می‌تواند برای آنها درخواست کند بسیار زمان‌بر است.

از طریق پیاده سازی هوش تجاری در آموزش می توان تمام اطلاعات مربوط به کمک های بلاعوض را به طور خودکار جمع آوری، تجزیه و تحلیل کرد و سپس به سهامداران ارائه داد.

  • فعالیت های ساده 

فرآیندهایی مانند مدیریت بودجه، سفارش منابع، پرداخت فاکتورها، رسیدگی به زمان‌بندی، اطمینان از سازگاری مدرسه با قوانین و مقررات مربوطه، استخدام کارکنان و سایر موارد زمان‌بر هستند.

برای مثال فرآیند برنامه ریزی را در نظر بگیرید. برنامه ریزی یکی از سخت‌ترین کارهای مدیریتی است که قرار دادن آن در یک الگوریتم تقریباً غیرممکن است. اگرچه  برنامه ریزی همیشه توسط اشخاص انجام می شود اما به کمک نرم افزار BI شکاف های موجود تولید شده توسط اشخاص مشخص می شود.

به عنوان مثال راه حل هوش تجاری توجه شما را بر روی زمانهای پرت متمرکز می کند و شما می توانید زمان کارمندان خود را به طور مناسب و موثرتری مدیریت کنید.

  • گزارش دهی ساده با افزایش دید فرآیندها

با پیاده سازی هوش تجاری در آموزش، داده ها به طور خودکار برای تهیه ی انواع گزارش ها، جهت استفاده حامیان مالی جمع آوری می شوند.

به جای استفاده از جداول متعدد حاوی متن و اعداد، از طریق بصری سازی، تجسم داده‌های پیچیده قابل فهم شده است. در چنین حالتی گزارش‌دهی بر اساس نگاهی دقیق به فرآیندهای مدرسه رخ می دهد. در نتیجه  مدیریت مدرسه نه تنها می‌تواند اطلاعات را درک کند، بلکه بینش‌های ارزشمندی را نیز از آن به دست می‌آورد.

تجزیه و تحلیل داده های سازماندهی شده به یافتن راهکارهای جدید جهت پس انداز سرمایه مدرسه کمک شایانی می کند.

  • توانایی پیش بینی تغییرات آینده با پیاده سازی هوش تجاری در  آموزش

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش، از طریق یادگیری ماشینی (ML) می‌تواند برای پیش بینی پیامدهای ماندن در وضعیت فعلی یا پیش بینی نتایج تغییرات استفاده ‌شود.

به عنوان مثال، با پیاده سازی هوش تجاری در آموزش می توانید بر ثبت نام دانش آموزان، اندازه کلاس جهت برنامه ریزی منابع، محاسبه نیازمندی ها،پرداخت های بودجه دولتی و فعالیت های فوق برنامه نظارت مناسبی داشته باشید.

راهکارهای هوش تجاری (BI) داده‌های مربوطه را جمع‌آوری کرده و بر اساس هزینه‌های سال‌های گذشته، مفروضاتی در مورد هزینه‌های آینده ایجاد می‌کند تا بتوانید بودجه خود را عاقلانه تخصیص دهید.

  • دیده شدن کارکنان

برای تصمیم گیری در مورد تمدید قرارداد یا استخدام معلمان جدید، هوش تجاری به پیگیری این تاریخ ها کمک شایانی می کند

همچنین، با پیاده سازی هوش تجاری در آموزش می توان برای نظارت بر وضعیت و حجم کاری معلمان و جلوگیری از فرسودگی آن ها استفاده کرد.

طبق نظرسنجی NEA حدود 55درصد معلمان ایالات متحده قصد دارند به دلیل فرسودگی شغل کار خود را ترک کنند.

از آن جایی که جابجایی مداوم معلم ها برای والدین و دانش‌آموزان خوشایند نیست لذا به کمک هوش تجاری می توان از جابجایی مداوم معلم هاخودداری کرد.

  • شناسایی آسان رفتار پرخطر در بین دانش آموزان

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش از طریق، جمع آوری و تجزیه و تحلیل رفتار دانش آموزان به ارزیابی ریسک و تبدیل مدرسه به فضای امن تر کمک شایانی می کند.

به عنوان مثال، در داشبورد هوش تجاری،معلمان بازخوردهایی در مورد رفتار دانش آموزان ارائه می دهند.به کمک راه حل هوش تجاری فراوانی نظرات معلمان و درجه اهمیت آنها بصری سازی می شود.

هم چنین با استفاده از داشبورد هوش تجاری، مدیر مدرسه قادر است هنگام مشاهده ی رفتار ناهنجار توسط دانش آموز، اقدامات پیش گیرانه ای انجام دهد.

  • افزایش مشارکت حامیان مالی

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش، تصاویر بصری را برای حامیان مالی به طور خودکار تولید می کند؛ به گونه ای که با کاربرد داشبورد هوش تجاری شانس بیشتری برای جلب توجه حامیان مالی و درگیر کردن آن ها در ابتکارات مدرسه وجود دارد.

بدون وجود نرم افزار BI، مدیران مدرسه معمولاً زمان زیادی را صرف جمع آوری و آماده سازی اطلاعات می کنند.

چگونه پیاده سازی هوش تجاری بر چشم انداز آموزشی معلمان تأثیر می گذارد؟

  • پیاده سازی هوش تجاری در آموزش و کاهش زمان صرف شده برای وظایف اداری 

معلمان به صورت تمام وقت، 57 – 51 ساعت در هفته را مشغول فعالیت می باشند و بیش از نیمی از این زمان صرف فعالیت های غیر آموزشی می شود.بنابراین جای تعجب نیست که سطح افسردگی در میان متخصصان آموزش و پرورش، بسیار بالاتر از جمعیت عمومی باشد( 32٪ در مقابل 19٪).

در عین حال، تقریباً نیمی از معلمان برای رعایت حریم شخصی، مسائل مربوط به سلامت روان خود را با کسی در محل کار در میان نمی گذارند.

استفاده از پیاده سازی هوش تجاری در آموزش می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روحی و جسمی معلمان داشته باشد.

راه حل BI در کنار مراقبت از رفاه معلمان، در آزاد کردن وقت آن ها برای ارتقا صلاحیت های خود و کمک به دانش آموزانی که عملکرد ضعیفی دارند نقش مهمی ایفا می کند.

  • ردیابی پیشرفت دانش آموزان در زمان واقعی و اصلاح سریع آن

داشتن بینش های علمی در مورد عملکرد دانش‌آموزان مزایای زیر را برای معلمان به همراه خواهد داشت:

  • ارزیابی پیشرفت دانش آموزان
  • تشخیص به موقع استعدادها
  • شناسایی مشکلات و ارائه راهکار

راه‌حل BI به معلمان کمک می‌کند مسیر یادگیری دانش‌آموزان را به‌جای تجزیه و تحلیل پس از واقعیت در پایان ترم، به‌طور پیوسته دنبال کنند. ممکن است معلمان در مورد نقاط ضعف دانش آموزان خود احساس ناراحتی کنند، اما نرم‌افزار BI از این تصور حرفه‌ای با داده‌های واقعی به شکلی آسان و قابل درک، پشتیبانی می‌کند.

پیاده سازی هوش تجاری در ردیابی پیشرفت دانش آموز

ایجاد صفحات گسترده برای تجزیه و تحلیل عملکرد دانش آموزان و حضور و غیاب آنها فرآیندی زمان بر می باشد. ناگفته نماند که این تجزیه و تحلیل باید به طور متوسط برای بیش از 25 دانش آموز در هر کلاس انجام شود.حال تصور کنید معلمی بخواهد عامل سومی را برای تجزیه و تحلیل اضافه کند،به عنوان مثال، داده های رفاهی یا عوامل خانوادگی مانند طلاق، خشونت و غیره، که نشان می دهد دانش آموز به کمک بیشتری نیاز دارد. برای این منظور معلم باید شروع به ساخت صفحه گسترده جدید کند و امکان دارد از برنامه های آخر هفته خود برای به پایان رساندن پروژه، چشم پوشی کند.

با پیاده سازی هوش تجاری در آموزش، معلمان از زمان خود به طور مؤثرتری استفاده می کنند و زمان خود را صرف تجزیه و تحلیل اطلاعات پردازش شده خودکار می کنند.

  • مشارکت والدین در فرآیند آموزشی فرزندان با ارائه اطلاعات معنادار

استفاده از داده های سازمان یافته (structured data) برای تسهیل اشتراک گذاری اطلاعات، در صرفه جویی وقت معلمان جهت آماده شدن برای جلسات با والدین می تواند مؤثر باشد. به گونه ای که  معلم ها می توانند از زمان آزاد شده برای تجزیه و تحلیل عمیق تر و متفکرانه اطلاعات جمع آوری شده استفاده کنند.

هم چنین معلمان می توانند بازخورد مناسب و آسان تری برای درک کامل میزان یادگیری دانش آموزان داشته باشند.

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش چگونه به والدین کمک می کند؟

از آنجایی که دانش آموزان بخش قابل توجهی از زمان خود را صرف مطالعه می‌کنند، طبیعتاً برای والدین مهم است که از فعالیت‌های آموزشی و رفاه فرزندان خود در مدرسه مطلع شوند.

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش به والدین در زمینه موارد زیر کمک می کند:

  • مشاهده پیشرفت فرزندان در زمان واقعی و امکان برقراری ارتباط با معلمان

اکثر اوقات والدین به دلیل برنامه کاری خود  نمی توانند در جلسات مدرسه شرکت کنند .

در ایالات متحده، 59.8٪ درصد والدین به طور تمام وقت کار می کنند.در میان کشورهای اروپایی نرخ اشتغال والدین به طور متوسط 61٪ است، اما در برخی از کشورهای اسکاندیناوی از 80٪ فراتر می رود.

در چنین شرایطی وجود فناوری ای که مکالمات بین معلمان و والدین را تسهیل کند به طور فزاینده ای ارزشمند است.

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش امکانات زیر را برای والدین فراهم می کند:

  1. دسترسی به داده های آموزشی مرتبط با فرزندان
  2. تشویق والدین به برقراری ارتباط با معلم
  3. دانلود مطالب آموزشی برای ارتقای نمرات فرزندان
  4. مشاهده سطح عملکرد واقعی فرزندان به کمک داشبوردهای مدیریتی ساده
  5. پرسش از معلم در مورد فرآیند یادگیری فرزندان و دریافت بازخورد معلم به کمک داشبوردهای پیچیده تر
  • ارتباط نزدیک با فرزندان با پیاده سازی هوش تجاری در آموزش

معمولاً دریافت بازخورد از فرزندان دبستانی در مورد اطلاع از شرایط مدرسه آسان است چرا که تمایل دارند آنچه را که در مدرسه رخ داده است را  به اشتراک بگذارند. اما دریافت پاسخ همین سؤال از سوی نوجوانان ممکن است بسیار مشکل باشد. اینجا است که راه حل BI می تواند کمک زیادی به شما کند.

با مرور نظرات معلمان در داشبورد فرزندان، می‌توانید علایق و مسائل آنها را بهتر درک کنید و موضوعاتی را برای بحث در هنگام صبحانه یا شام پیدا کنید.

یک نظرسنجی OECD روابط بین عملکرد دانش‌آموزان و مشارکت والدین در فرآیند آموزشی را بررسی کرده است و نشان می‌دهد که تنها 52 درصد از والدین سراسر جهان، روزانه در مورد سلامت فرزندان خود در مدرسه صحبت می‌کنند. در این میان، دانش‌آموزانی که والدینشان حداقل هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام می‌دهند، به احتمال زیاد سطح بالایی از رضایت زندگی را اعلام می‌کنند و نمرات بالاتری را در مدرسه کسب می‌کنند.

بنابراین، پیاده سازی هوش تجاری در آموزش، باعث می شود والدین با زندگی مدرسه ای فرزندانشان تنها یک کلیک فاصله داشته باشند.

آگاهی از جنبه های غیر درسی فرزندان

گرچه ردیابی پیشرفت یادگیری فرزندان ضروری است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که والدین به آنها علاقه مند هستند. به عنوان مثال، وعده های غذایی مدرسه

با راه حل BI، والدین می توانند منوی صبحانه و ناهار ماه پیش رو را مشاهده کنند و متناسب با وضعیت سلامت فرزندان گزینه های مناسبی را لحاظ کنند. این امر به ویژه برای دانش‌آموزان دبستانی که نمی‌توانند مفید یا مضر بودن غذاها را تشخیص دهند بسیار مهم است.

پشتیبانی کافه تریا مدرسه از فناوری مچ بند هوشمند، به والدین این امکان را می دهد که بتوانند سبد خرید فرزندانشان را نظارت کرده  و در صورت نیاز مقدار خرید را محدود کنند.

یاده سازی هوش تجاری در آموزش چگونه از دانش آموزان حمایت می کند؟

  • ایجاد تجربه یادگیری شخصی 

از آنجایی که معلمان می توانند به طور مداوم عملکرد فردی هر دانش آموز را ردیابی کنند، می توانند براساس موضوعاتی که دانش آموز در آنها مشکل دارد، مطالب اضافی و کاربرگ های شخصی سازی شده را توصیه کنند.

تحقیقات رَند نشان می‌دهد دانش آموزانی که از نظر عملکردی ضعیف بوده اند و فرصت یادگیری شخصی را کسب کرده اند توانسته اند تا پایان سال تحصیلی پیشرفت کنند و در عرض دو سال از سایرین پیشی بگیرند.

پیاده سازی هوش تجاری در آموزش برای بهبود تجربه یادگیری شخصی

  • اعتماد به حمایت روانی مطمئن در هر زمان

بسیاری از مدارس به روانشناس یا مشاور دسترسی دارند، اما در صورت لزوم داشتن مشاور برای دانش آموزان کافی نیست زیرا نمی توانند از حفظ حریم خصوصی خود اطمینان کسب کنند.

مدارس باید به دانش آموزان این امکان را بدهند که هم بتوانند به صورت ناشناس درخواست مشاوره یا کمک کنند و هم بر اساس رضایت آنها فرصت ملاقات شخصی با متخصص برای آنها فراهم شود.

نرم‌افزار هوش تجاری به روانشناسان اجازه می‌دهد درخواست‌های دانش‌آموز را جمع‌آوری کرده و آنها را با داده‌های مربوط به سطح حضور وی مطابقت دهند؛ در چنین حالتی اگر دانش‌آموز بخواهد هویت خود را فاش کند، شرایط وی توسط روانشناس عمیق‌تر درک شده است.

پیاده سازی هوش تجاری به مدارس کمک می‌کند از وضعیت روانی دانش‌آموزان و جو عاطفی کلاس‌ها مراقبت بهتری داشته باشند و مواردی از قبیل زورگویی در مراحل اولیه مشخص شود.

  • برنامه ریزی شغلی در دبیرستان با پیاده سازی هوش تجاری

تصور کنید اگر داده‌های مربوط به عملکرد دانش‌آموزان در دروس مختلف کل تحصیل، به‌طور خودکار جمع‌آوری شوند و سپس در یک داشبورد واضح ارائه شوند، چقدر می‌تواند برای دانش‌آموزان برای انتخاب حرفه آینده مؤثر باشد.

به این ترتیب، دانش‌آموزان تصاویر دیجیتالی کاملی از خودشان تهیه می کنند که تمام نقاط قوت و ضعف آنها را منعکس می‌کند.

داشبوردهای هوش تجاری با توجه به علایق دانش آموز و تجزیه و تحلیل نمرات می توانند مناسب ترین کالج ها و دانشگاه ها را برای پذیرش ارائه دهند.

همچنین چنان چه دانش آموز بخواهد در یک دانشگاه خاص یا رشته خاصی بت نام کند از طریق هوش تجاری می توان زمینه هایی را که نیاز به بهبود دارد را مشخص کرد.

 

اگر شما مدیران مدرسه به دنبال پیاده سازی هوش تجاری در مدارس خود هستید مشاوران هوش تجاری در اک تک می توانند در این زمینه همراه شما باشند.

ارتباط با مشاوران اک تک

منبع


بیشتر بخوانید:هوش تجاری در مک دونالد


 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه