چرا هوش تجاری برای شرکت های لجستیک بسیار مهم است؟

بیگ دیتا در لجستیک

این مقاله را منتشر کنید...

آیا میدانستید طبق مطالعات اخیر توسط Grand View Research، انتظار می رود اندازه بازار تحلیل زنجیره تأمین جهانی تا سال 2025 به 9875.2 میلیون دلار برسد.​

لجستیک از جمله صنایعی است که رقابت زیاد و حاشیه های سود پایین را به خود اختصاص داده است.

در عصر حاضر به دلیل افزایش ترافیک، افزایش قیمت سوخت، کمبود راننده، شرایط آب و هوایی و مقررات دولتی فرآیند حمل و نقل در لجستیک پیچیده شده است. بنابراین استفاده از بیگ دیتا در لجستیک می تواند در نهایت به ساده سازی کل خدمات حمل و نقل کمک کند.

فناوری بیگ دیتا این پتانسیل را دارد که دنیای لجستیک را به طور کامل متحول کند به گونه ای که کارایی شبکه های توزیع و تولید بهبود می یابد.

5 مورد استفاده از بیگ دیتا در لجستیک

1- استفاده از بیگ دیتا در حمل و نقل کالا

یکی از مزایای عمده بیگ دیتا این است که می تواند به شرکت ها کمک کند تا تحویل کالاها را پیگیری کنند به گونه ای که با کمک بیگ دیتا می توان کل فرآیند حمل و نقل را از ابتدا تا انتها ردیابی کرد این در حالی است که به روش سنتی، روند تحویل کالا قابل پیگیری نبود.

ممکن است خودروی تحویل در زمان دقیق تحویل کالا حرکت کرده باشد، اما به دلایلی نتواند محصول را به موقع تحویل دهد. به عنوان مثال، ممکن است وسیله نقلیه تحویل‌دهنده در ترافیک باشد یا پیدا کردن مکان مورد نظر برای شخص تحویل‌دهنده مشکل باشد. در چنین حالتی، تحویل‌دهنده احتمالاً نمی‌تواند محصول را به موقع تحویل دهد و در نتیجه گیرنده را منتظر نگه می دارد.فناوری بیگ دیتا می تواند به غلبه بر مشکل ردیابی کمک شایانی کند.

نقش بیگ دیتا در لجستیک

به کمک فناوری بیگ دیتا در لجستیک ، میتوان در زمان واقعی، کل فرآیند حمل و نقل کالاها را از ابتدا تا انتها ردیابی کرد.

از طریق اطلاعات بلادرنگ ارائه‌شده توسط تأمین‌کننده،گیرنده می‌تواند خرید خود را در گوشی هوشمند خود پیگیری کند و وضعیت تحویل را بررسی نماید.

به طور مشابه، شرکت ارائه دهنده ی محصول نیز می تواند فرآیند تحویل را ردیابی کند.

بنابراین به کار بردن بیگ دیتا در لجستیک باعث می شود کل فرآیند حمل و نقل هم برای مشتریان و هم برای مشاغل شفاف باشد.

2. استفاده از بیگ دیتا در لجستیک جهت بهینه سازی مسیر

از آنجایی که فرآیند لجستیک شامل جابجایی محصولات از یک مکان به مکان دیگر است می تواند در این مسیر اختلالاتی ایجاد شود.با به کاربرد بیگ دیتا در لجستیک، می توان به علل اختلالات پی برد و کوتاه ترین مسیر ممکن را برای تحویل کالا مشخص کرد.

به کمک سنسورهای نصب شده در خودروهای تحویلی، همراه با فناوری بیگ دیتا، داده های مربوط به گزارش آب و هوا و به روز رسانی ترافیک قابل بازیابی می باشد. با استفاده از این داده‌ها، تأمین‌کننده می‌تواند تا حد زیادی در هزینه های سوخت صرفه‌جویی کند و به تحویل کالا با سرعتی سریع‌تر از حد معمول بپردازد.

3. استفاده از بیگ دیتا در لجستیک برای تحویل کالاهای فاسد شدنی

از فناوری بیگ دیتا می توان جهت ارائه محصولات باکیفیت استفاده کرد. کالاهای فاسد شدنی مانند لبنیات باید به موقع تحویل داده شوند. در صورت عدم تحویل به موقع محصولات لبنی توسط خودروی حامل، ممکن است شاهد کاهش کیفیت محصولات لبنی بود.

به کمک سنسورها در کنار فناوری بیگ دیتا، می توان محصولات باکیفیت را به مشتریان تحویل داد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق حسگرها به گونه ای است که هم برای راننده و هم برای شرکت ارائه دهنده ی محصول قابل دسترسی می باشد.

همچنین از طریق نصب سنسورهای دما در خودروی حامل، می توان بر کیفیت محصولات ذخیره شده در خودرو، نظارت دقیقی داشت.

4. استفاده از بیگ دیتا در لجستیک برای مدیریت انبار

آیا تا به حال به این مشکل برخورد کرده اید که بخواهید محصولی را به صورت آنلاین از طریق وب سایت یک شرکت سفارش دهید، اما موجودی محصول تمام شده باشد؟ در چنین مواقعی معمولاً چه می کنید؟یا منتظر شارژ مجدد موجودی می مانید تا محصول مجدد موجود شود یا محصول را به صورت آنلاین از وب‌سایت شرکت دیگری سفارش می‌دهید. در حالت دوم، وقتی محصولی را از شرکت دیگری سفارش می دهید، برای شرکت قبلی ضرر ایجاد می شود.

به کاربردن فناوری بیگ دیتا در لجستیک می تواند به حفظ موجودی شرکت ها کمک کند.

اخیراً، تعدادی از شرکت‌ها مانند آمازون، علی‌بابا و DHL «انبار هوشمند» را برای نگهداری مؤثر کالاها در انبارها اتخاذ کرده‌اند. این در حالی است که انبارهای هوشمند، سرعت، عملکرد و کارایی را در مقایسه با انبارهای سنتی بهبود بخشیده اند.

 به کمک بینش‌های بی‌درنگ ارائه‌شده توسط بیگ دیتا در لجستیک، شرکت‌ها می‌توانند به منظور مدیریت کارآمد انبار، فناوری بیگ دیتا را برای نظارت یا ردیابی موجودی منابع، پیاده‌سازی کنند.

5.استفاده از بیگ دیتا در لجستیک برای بهبود خدمات به مشتری

بازخورد های مشتریان علاوه بر حفظ شأن برند سازمان، برای بهبود خدمات مشتری و در نتیجه بهبود عملکرد شرکت مؤثر می باشند.

استفاده از فناوری بیگ دیتا در لجستیک از طریق رسانه های اجتماعی و نظرسنجی ها می تواند به بهبود خدمات مشتری کمک کند.

به عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی از مشتریان خود در مورد زمان تحویل محصول سؤال کنند و سفارشات مشتریان خود را در بازه زمانی تعیین شده توسط مشتری، تحویل دهند برآورده کردن انتظارات مشتریان، علاوه بر بهبود روابط شرکت با مشتریان، رونق کسب و کار را نیز به همراه خواهد داشت.

اگر برای شما نیز مهم است که فرآیند ارسال کالا از نقطه A به نقطه B به موقع،کارآمد و با کمترین هزینه انجام شود شرکت اَک تِک بعنوان مشاور مدیریت، در کسب بینش هایی در مورد مسیرهای بهینه حمل و نقل، زمان بارگیری و تحویل سفارشات ، افزایش ضریب بار، هزینه ها، گردش مالی، کنترل و استقرار بهتر رانندگان و وسایل نقلیه همراه شما خواهد بود.

منبع ۱ ، منبع ۲

دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک


بیشتر بخوانید: کاربرد بیگ دیتا (Big Data) در آمازون


مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه