استراتژی هوش تجاری برای استارباکس (Starbucks)

هوش تجاری(BI) در استارباکس
استارباکس(Starbucks) بعنوان بزرگ‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین برند قهوه توانسته است با پیاده سازی استراتژی هوش تجاری (BI)، از تجزیه‌ و‌ تحلیل داده (Data Analytics)، برای تعیین مکان بهینه برای فروشگاه خود عمل کند و کافی‌شاپ خود را در برخی از بهترین و استراتژیک‌ترین مکان‌ها در سراسر جهان مستقر سازد. استارباکس با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مصرف‌کننده توانست از ذائقه طرفداران خود یادداشت برداری کند! به گونه ای که ، خط جدید محصولات خود را براساس ذائقه های استخراج شده از فروشگاه‌های خود، طراحی کرد.استفاده از هوش تجاری و ایجاد بهبودهای مبتنی بر داده، استارباکس را در دستیابی به طیف وسیعی از مشتریان توانمند ساخت.

این مقاله را منتشر کنید...

 استارباکس (Starbucks) بعنوان بزرگ‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین برند قهوه یکی از مکان‌هایی است که راه‌ حل‌های هوشمندی کسب و کار (BI) و تجزیه ‌و‌ تحلیل داده‌ها (Data Analytics) را در دنیای واقعی ارائه می‌دهد.

شاید برای شما بارها پیش آمده است با مشاهده‌ی فروشگاه‌های استارباکس در نزدیکی یکدیگر در اکثر شهرهای جهان، تعجب کنید؛ چرا که به نظر می‌رسد برخلاف انتظار عقل سلیم است و می‌تواند بر سودآوری این فروشگاه‌های متراکم تأثیر منفی بگذارد؛

 اما، استارباکس توانسته است با پیاده سازی استراتژی هوش تجاری، از تجزیه‌ و‌ تحلیل داده (Data Analytics)، برای تعیین مکان بهینه برای فروشگاه موفق عمل کند و کافی‌شاپ خود را در برخی از بهترین و استراتژیک‌ترین مکان‌ها در سراسر جهان مستقر سازد.

مکان‌های ممتاز، پرترافیک و پربازدید در نزدیکی مرکز شهر، خرده‌فروشی‌های حومه شهر، فضاهای کاری و پردیس‌های دانشگاهی، جز مکان‌های اصلی استارباکس به حساب می‌آیند.

چگونه استراتژی هوش تجاری، به فروشگاه Starbucks کمک می‌کند؟

 

1.استفاده از استراتژی هوش تجاری (BI) برای تصمیم‌ گیری مکان جدید فروشگاه استارباکس  

استارباکس داده‌هایی را از Atlas که یک پلتفرم نقشه برداری و هوش تجاری است و توسط Esri توسعه یافته است، به دست می‌آورد. طی مراحل زیر این داده‌ها می توانند به کشف مکان فروشگاه جدید کمک شایانی کنند.

مرحله 1- تبدیل داده (Data) به بینش (Insight)

در این مرحله استارباکس به دقت داده‌ها را بر روی پارامترهایی مانند موارد زیر تحلیل می‌کند:

  • جمعیت‌شناسی مصرف‌کننده
  • تراکم جمعیت
  • سطوح درآمد متوسط
  • الگوهای ترافیکی
  • مراکز حمل‌ و‌ نقل عمومی
  • انواع مشاغل در محل مورد نظر

سپس این داده‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و بر اساس ترافیک عابر پیاده و میانگین هزینه‌های مشتری از محل، مدل‌هایی را ایجاد می‌کند.

 

مرحله 2- استفاده از بینش‌های حاصل از استراتژی هوش تجاری، برای تعیین مکان استارباکس

در این مرحله با استفاده از بینش‌های به دست آمده از مرحله ی اول، امکان افتتاح یک فروشگاه در یک مکان خاص را از نظر اقتصادی پیش‌بینی می‌کند.

به دلیل راحتی مکان‌های ایجاد شده، بزرگ‌ترین خرده فروش تخصصی قهوه در جهان، بدون شک به مکان سوم بین محل کار و خانه برای افراد تبدیل شده است.

استراتژی هوش تجاری برای استارباکس

2. تصمیم‌گیری برای پیشنهادات منوی استارباکس

استارباکس با پیاده سازی استراتژی هوش تجاری، توانسته است از ذائقه طرفداران خود یادداشت برداری کند!

به گونه ای که با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مصرف‌کننده، خط جدید محصولات خود را براساس ذائقه های استخراج شده از فروشگاه‌های خود، طراحی می‌کند. در جهت تحقق این هدف  از اطلس کمک گرفته است. اطلس نه تنها در تعیین مکان بهینه برای استارباکس، بلکه به سفارشی کردن منوهای کافی شاپ نیز کمک می‌کند.

استارباکس همچنین از Atlas برای پیش‌بینی ورود امواج گرما در شهر ممفیس (ایالات متحده آمریکا) استفاده کرد و یک تبلیغ محلی فراپوچینو را برای غلبه بر گرما راه‌اندازی کرد.


بیشتر بخوانید: پنج دلیل که شرکت‌های مواد‌ غذایی و نوشیدنی علاقمند به هوش‌ تجاری (BI) هستند


3. برنامه وفاداری استارباکس

استارباکس با بیش از 14 میلیون عضویت در برنامه وفاداری در ایالات متحده و حدود 27000 فروشگاه در سراسر جهان، یکی از پیچیده‌ترین برنامه‌ی وفاداری جهان را به خود اختصاص داده است که منجر به موفقیت آن در بازاریابی شده است.

آیا شما هم جزئی از «جوایز استارباکس من» هستید؟

 اگر جواب شما مثبت است ، استارباکس می‌داند شما چه کسی هستید و چه تفاوتی با دیگران دارید.

به طور خلاصه، بزرگ‌ترین برند قهوه، مطمئناً داده‌های زیادی را برشته می‌کند!

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه استارباکس از این داده‌ها استفاده می‌کند؟

استارباکس با کسب اطلاعات از نوع، مکان و زمان محصول خریداری شده،شما را شناسایی می کند. سپس با ردیابی رفتار خرید تبلیغات هدفمند و تخفیف های برنامه‌ریزی شده را به دستگاه های تلفن همراه ارسال می‌کند.

در نهایت این بهبودهای مبتنی بر داده، استارباکس را قادر می‌سازد با دستیابی به تسلط بازار بتواند به جذب مشتریان بزرگی دست یابد.

آیا شما نیز تاکنون فکر کرده اید چگونه می‌توانید مانند استارباکس از استراتژی هوش تجاری، استفاده کنید و بتوانید تجربه منحصر به فرد را به مصرف کنندگان ارائه دهید؟

شرکت اَک تِک تکنولوژی بعنوان مشاور، در کنار شما خواهد بود تا به شما در ایجاد یک استراتژی تجاری هوشمندانه کمک کند. به گونه ای که مراحل تبدیل داده ها به دانش و دانش به استراتژی تجاری برای شما هموار شود و بتوانید در سطح جهانی استراتژی کسب و کار مبتنی بر داده را گسترش دهید و در تبدیل مشتریان بی وفا به مشتریان وفادار عملکرد مناسب داشته باشید.

منبع

دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه