جایگاه هوش تجاری در بانکداری

هوش تجاری در بانکداری

این مقاله را منتشر کنید...

 هوش تجاری در صنعت بانکداری بعنوان پدیده جدیدی مطرح نمی باشد. ورود هوش تجاری درک بانک ها از داده ها و تحلیل ها را تغییر داده است.

حضور نوآوری های تکنولوژیکی کلید سازگاری با تغییرات را فراهم کرده است؛ صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما متوجه تغییرات زیادی در بخش بانکی شده‌ایم:( پیروی از روش‌های سنتی حسابداری تا کامپیوتری شدن تراکنش‌های بانکی).

یکی دیگر از پیشرفت‌های بانکی، استفاده از ابزارهای تحلیلی برای ساده‌سازی عملیات داخلی و افزایش تجربه مشتری (Customer Experience) است.با توجه به چند ملیتی شدن بانک ها و افتتاح شعب جدید در سراسر جهان، فضای رقابتی درصنعت بانکداری نیز حاکم شده است.

جمع آوری داده ها، ایجاد یک پایگاه داده متمرکز و پردازش حجم عظیمی از داده ها به سیستم ها و صفحات گسترده قدیمی مانند MS Excel نیاز دارد. ورود هوش تجاری در صنعت بانکداری و استفاده از  راه حل های تحلیلی می توانند به کنترل بیشتر عملیات روزانه و ارائه خدمات بهتر به مشتریان نقش مهمی ایفا کند.

 

چگونه از هوش تجاری در بانکداری استفاده می شود؟

هوش تجاری در بانکداری و پیش بینی روند مصرف کننده (Consumer Trend Forecasting)

دانستن خواسته های مشتریان برای دستیابی به اهداف بانکی و کسب سود از اهمیت بالایی برخوردار است. بانک ها طیف وسیعی از خدمات مالی (راه اندازی حساب پس انداز، مدیریت وجوه، وام، کارت های اعتباری و خدمات بیمه و …) را برای افراد و نهادهای تجاری ارائه می دهند؛

 

هوش تجاری در بانکداری و پیش بینی روند مصرف کننده

 

با کاربرد هوش تجاری در بانکداری می توان با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده های تولید شده به شناسایی روند تقاضاها و نیازهای مشتریان، پرداخت. در چنین شرایطی مواردی از قبیل زیر می تواند مطرح باشد:

 آیا تقاضای وام مسکن کاهش یافته است؟

 آیا مشتریان بیشتری در یک طرح سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری می کنند؟

یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات به مدیریت کمک می کند تا تغییرات لازم را در محصولات و خدمات مالی ایجاد کند.

تضمین انطباق (Compliance Assurance)

صنعت بانکداری باید با مقررات مختلف تنظیم شده توسط دفاتر ملی و جهانی که به ایجاد هنجارهای مبارزه با پولشویی و غیره کمک می کند، پایبند باشد. بنابراین به منظور انطباق با مقررات، بانک‌ها می توانند به کمک هوش تجاری، گزارش‌ها و به‌روزرسانی‌ها را به هیئت‌های معتبر مربوطه ارسال کنند. استفاده از ابزارهای هوش تجاری مانند Power BI و ایجاد گزارش های مبتنی بر داده برای ارسال دقیق اطلاعات به هیئت مدیره،  از پولشویی و تراکنش های پولی غیرقانونی جلوگیری می کند. در نهایت دسترسی به ابزارهای لازم برای پردازش سریع داده ها، سازگاری با مقررات را تسهیل می کند.  

داده ها و امنیت سایبری (Data and Cybersecurity)

بر اساس گزارشی که توسط مجله امنیتی به اشتراک گذاشته شده است، در سال 2021 صنعت بانکداری شاهد افزایش 1318 درصدی حملات باج افزار (ransomware ) بوده است. داده های بانکی افراد، نهادهای تجاری و سازمان های غیرانتفاعی، اطلاعات بسیار محرمانه ای هستند؛ در حالی که چندین سوء رفتار مانند هک، فیشینگ (Phishing) و حمله سایبری به پایگاه داده بانک، امکان دسترسی به اطلاعات ارزشمند را به صورت انبوه فراهم می کند.

 

هوش تجاری در بانکداری و امنیت سایبری

 

هوش تجاری در بانکداری با نظارت بر ترافیک شبکه می تواند در صورت بروز بی نظمی به شما هشدار دهد. جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها توسط ابزارهای BI به کارشناسان امنیتی اطلاعات لازم را برای شناسایی نقاط تهدید و بهبود لایه های امنیتی هر سطح می دهد.  

حفظ مشتریان (Retain Customers)

حفظ مشتریان بانک بسیار حائز اهمیت است. بانک ها باید مشتریان وفاداری داشته باشند که بتوانند سالیان سال به ارائه خدمت به آنها بپردازند. ارائه خدمات شخصی و اطمینان از بهبود تجربه مشتری درحفظ مشتریان بسیار موثر است.

با کاربرد هوش تجاری در بانکداری و استفاده از ابزارهای BI می توان برای شناسایی مشتریان تأثیرگذار و آن هایی که ممکن است به سمت رقبا حرکت کنند استفاده کرد؛ همچنین می توانید دلایل انتخاب رقبا را درک کرده و راه هایی برای جلوگیری از وقوع آن بیابید.

 مدیران عامل و مدیران ارشد مالی می‌توانند با تجزیه و تحلیل‌ داده‌های تاریخی و بلا‌درنگ، الگوها را درک کرده و راه‌حل های قابل قبولی را ارائه دهند.

محاسبه ریسک اعتباری ( Calculating Credit Risk)

آیا باید درخواست وام مشتری را تأیید کنید؟خطر مرتبط با آن چیست؟

 

محاسبه ریسک مالی

 

بانک ها در حال حاضر سیستمی برای پردازش درخواست های وام و تأیید / رد آن ها دارند. با این حال، با گذر زمان و افزایش ریسک ها نیاز به سیستم های پیشرفته برای در نظر گرفتن عوامل خطر بیشتر، الزامی می باشد؛ به خصوص زمانی که مشتری یک نهاد تجاری است و مبلغ درخواست وام مقدار هنگفتی است.

هوش تجاری در بانکداری با تجزیه و تحلیل و پردازش داده های مشتریان(عادات هزینه، ثبات درآمد و احتمال تقلب قبل از تأیید درخواست وام) از منابع متعدد، به کاهش معوقات و ریسک اعتباری کمک می کند.

اثربخشی بازاریابی با کاربرد هوش تجاری در بانکداری ( Better Marketing Effectiveness)

درک مشتریان رویکرد مناسبی برای افزایش پایگاه مشتری و اطمینان از وفاداری به برند است. صنعت بانکداری به یک عرصه رقابتی تبدیل شده است. شما باید با پیشنهادهایی که مطمئناً باعث می شود مشتریان، شما را به عنوان اولین انتخاب در نظر بگیرند، به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید.

اما چگونه می دانید نیاز بازار چیست؟

هوش تجاری در بانکداری از داده های مشتری و ابزارهای تحلیلی داده برای به دست آوردن بینش در مورد مخاطب هدف کمک می کند؛ به گونه ای که می تواند متناسب با خواسته های هر گروه از مخاطبان، تبلیغات مناسب ایجاد کند. بنابراین بانک ها می توانند با شناسایی نقاط ضعف استراتژی های بازاریابی موجود و اصلاح به موقع آنها با سرمایه گذاری کمتر، بیشترین بازدهی را داشته باشند.

داشبوردهای تحلیلی بلادرنگ

داشبوردها (Dashboard) گنجینه ای از اطلاعات و بینش های عملی محسوب می شوند.

 از طریق داشبوردهای هوش تجاری در بانکداری،کارمندان می توانند قبل از تصمیم گیری، با انجام یک یک پرس و جوی خاص به اطلاعات و گزارش های لازم در مورد مشتری دست یابند.

 

با توجه به جایگاه مهم هوش تجاری در بانکداری و ایجاد مزیت رقابتی، مشاوران هوش تجاری شرکت اک تک در این راستا همراه شما مدیران بانک ها و مؤسسات مالی هستند تا بتوانید با کاهش ریسک های این حوزه و افزایش سرمایه گذاری ها همواره در صحنه رقابت باقی بمانید.

 

دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

منبع

 


بیشتر بخوانید: بهینه سازی قیمت با هوش تجاری


 

 

 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه