دلایل علاقمندی صنایع غذایی و نوشیدنی به هوشمندی کسب و کار (BI)

هوش تجاری در صنعت غذایی و نوشیدنی
صنایع غذایی و نوشیدنی‌ بعنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع کنونی جهان با چالش های زیادی از قبیل رشد کند در بازارهای نوظهور، افت قیمت‌ها، تغییر در سلیقه مشتریان و گرایش آن ها به سمت محصولات سالم‌تر مواجه شده است؛ این صنعت با روی آوردن به فناوری‌های نوین، مانند ‌هوش‌ تجاری (BI) توانسته است بر چالش های پیش روی پیروز گردد. از طریق هوش تجاری و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه فروش محصولات افزایش یافته و نرخ بازگشت سرمایه ی قابل توجهی برای صنعت غذا و نوشیدنی ایجاد شده است. همچنین از طریق بینش های حاصل از هوش تجاری، کنترل هوشمندانه ی موجودی انبار صورت گرفته و موجب شده است هزینه های نگهداری کاهش یابد.همچنین داشبوردهای هوشمندی کسب ‌و کار (BI)،به مدیران یک نمای جامع و واقعی از کل شرکت ارائه می‌دهند.و مدیران را به تصمیم گیری‌هایی بر اساس واقعیت و نه بر اساس شهود، سوق داده است .

این مقاله را منتشر کنید...

صنایع غذایی و نوشیدنی‌ یکی از بزرگ‌ترین صنایع کنونی جهان به‌شمار می‌آیند. طی سالیان اخیر این صنعت با چالش‌هایی در مسیر خود مواجه شده است که می‌توان به رشد کند در بازارهای نوظهور، افت قیمت‌ها و تغییر در سلیقه مشتریان به سمت محصولات سالم‌تر اشاره کرد؛ اما این صنعت توانسته است با روی آوردن به فن آوری‌های نوین، مانند ‌هوشمندی کسب ‌و کار  به رشد خود در سطح جهانی ادامه دهد. در ادامه‌ی این مقاله به بیان پنج دلیل عمده که شرکت‌های غذا و نوشیدنی را نسبت به هوش‌تجاری علاقمند کرده است می‌پردازیم. 

نقش هوش تجاری (BI) در صنعت غذایی و نوشیدنی

فروش بیشتر با هوشمندی کسب ‌و کار

هوشمندی کسب ‌و کار  به تیم فروش اجازه می‌دهد با تجزیه‌ و تحلیل الگوهای خرید مشتری و شرایط بازار به سرعت روندهای فروش در حال ظهور را شناسایی کنند. 

با هوش تجاری (BI)، تیم می‌تواند پروفایل‌های دقیق از مشتری ایجاد کند به گونه ای که ترجیحات مشتری، الگوهای خرید، واکنش‌ مشتریان نسبت به تبلیغات و موارد دیگر قابل تشخیص باشد.

در صنعت غذایی به کمک بینش‌های حاصل از هوش تجاری، می‌توان به پیش‌بینی فروش، شناسایی مشتریان در حال کاهش، حفظ مشتریان ارزشمند و استفاده از فرصت‌های فروش تازه کشف شده پرداخت. 

همچنین داشتن تصویری واضح از روندها و فرصت‌های فروش، امکان همکاری بیشتر در استراتژی‌های بازاریابی و مدیریت را فراهم می‌کند.

بازاریابی بهتر با هوش تجاری (BI)

با نظارت بر روند فروش، شرکت می‌تواند تصمیمات بازاریابی استراتژیک خود را اصلاح کند به گونه‌ای که بهترین بازگشت سرمایه را به دنبال داشته باشد.

 از طریق هوش تجاری (BI)، تیم بازاریابی می‌تواند به سرعت بازدهی را در کمپین‌های تبلیغاتی شناسایی کند و به تجزیه‌ و تحلیل نتایج بپردازد. از طریق نظارت بر پاسخ‌های مشتریان، می‌تواند تبلیغات را سفارشی کرده و اقدامات کمپین را اولویت‌بندی کند.

 امور مالی دقیق‌تر با هوشمندی کسب و کار

داشتن یک دید واقعی از وضعیت مالی شرکت، مدیران را قادر می‌سازد پاسخ‌های فوری نسبت به فرصت‌های درآمدزا و نگرانی‌های هزینه ای دریافت کنند و بتوانند تصمیمات مبتنی بر واقعیت را اتخاذ نمایند.

هوشمندی کسب ‌و کار  در صنعت غذایی به مدیران این امکان را میدهد که با مشاهده صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت، بتوانند امور مالی ورودی و خروجی (جریان نقدی ورودی و خروجی) مربوط به زمان حال و گذشته را بررسی کنند، درآمد را براساس مکان تجزیه کرده و حتی به تحلیل تراکنش‌های فردی بپردازند.

توانایی سفارشی‌سازی داشبورد منجر می‌شود شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای نظارت مالی مؤثرتر دنبال شوند، و داده‌ها رهبران را در قبال تصمیمات و نتایج آتی مسئول نگه می‌دارند.

مدیریت خرید و کنترل موجودی با هوش تجاری (BI)

به کمک BI مدیران می‌توانند موجودی های کند مصرف، نسبت موجودی به خرید و جابجایی موجودی را تحت نظر داشته باشند و در نتیجه مدیریت موجودی را اصلاح کنند. از طریق دریافت گزارش‌هایی مبتنی بر عدم قطعیت خرید کالایی خاص توسط مشتریان می‌توان از انبار کردن بیهوده‌ی مواد اولیه جلوگیری کرد و در نتیجه کاهش موجودی اضافی و هزینه های نگهداری را به ارمغان آورد.

همچنین با بهبود کارایی حمل و نقل کالا از طریق هوش تجاری (BI) می‌توان از فاسد شدن فرآورده های غذایی و نوشیدنی جلوگیری کرد .چنان‌چه مشکلی در این زمینه شناسایی شود، تصمیمات آگاهانه در مورد این‌که چه مقدار از موجودی، چه زمانی و با چه قیمتی سفارش داده شود، اتخاذ می‌گردد و مدیران نسبت به تنظیم سطوح قیمت گذاری برای افزایش حاشیه سود توانمند می‌گردند

تصمیم گیری مؤثر مدیران و مدیران اجرایی با هوش تجاری (BI)

داشبوردهای هوشمندی کسب ‌و کار  به مدیران یک نمای جامع و واقعی از کل شرکت  ارائه می‌دهند.با داشتن این حقایق، مدیران می‌توانند از داده‌ها برای هدایت تصمیم گیری‌های حیاتی استفاده کرده و تصویر واضحی از بهره وری هر بخش داشته باشند.این بینش مدیران را قادر می‌سازد با تنظیم شاخص‌های کلیدی عملکردی (KPI) که هم راستا با اهداف باشند  تصمیم گیری‌هایی بر اساس واقعیت و نه بر اساس شهود اتخاذ کنند.

شرکت اَک تِک تکنولوژی به عنوان مشاور مدیریت، می‌تواند سطح جدیدی از اثربخشی را در هر زمینه از کسب ‌و کار شما فراهم کند؛ به گونه‌ای که می‌توانید شاهد افزایش فروش و حاشیه سود، افزایش کارایی تولید، بهبود برنامه‌ریزی مالی و استراتژی‌های موثر بازاریابی باشید.

منبعدانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه