کاربرد هوش تجاری در صنعت دارویی

هوش تجاری در صنعت دارویی

این مقاله را منتشر کنید...

در میان صنایع موجود، صنعت داروسازی بعنوان یک صنعت ضروری با رشد سریع مطرح می باشد؛ به گونه ای که اهمیت استفاده از هوش تجاری در صنعت دارویی برای اخذ تصمیمات بلادرنگ بعنوان نیازی چشمگیر احساس می شود.

صنایع دارویی از راه حل‌های هوش تجاری (BI) برای تقویت تصمیم‌گیری مؤثر، به حداقل رساندن هزینه‌های عملیاتی، بهبود مدیریت فروش و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

هوش تجاری در صنعت دارویی از طریق برجسته کردن داده ها نقشی حیاتی را در کمک به شرکت‌های داروسازی برای حفظ مزیت رقابتی ایفا می‌کند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها با BI در شناسایی استراتژی‌های بازاریابی و فرصت‌های فروش، کشف روندهای بازار و پیش‌بینی عملیات‌های تحقیقاتی در مورد آزمایش‌های بالینی، بسیار موفق عمل کرده است.

در این مقاله، قصد داریم مروری سریع بر هوش تجاری و تاثیر آن در صنایع داروسازی را ارائه دهیم.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (BI) مجموعه‌ای از فرآیندها می باشد که از طریق جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، بینش هایی برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب ‌و کار فراهم می کند.

با استفاده از راه‌حل‌های BI، می‌توان روندهای بازارهای نوظهور، رفتار و علاقه مصرف‌کننده، تقاضای فروش و موارد دیگر را برای افزایش بهره‌وری مورد بررسی قرار داد.

رویارویی با چالش های هوش تجاری در صنعت دارویی

بازیگران صنعت داروسازی باید استراتژی ها و رویکردهای خود را به طور مداوم بر اساس تغییرات بازار تغییر دهند به گونه ای که بتوانند در فضای رقابتی پایدار بمانند.

هوش تجاری در صنعت دارویی، راه حل هایی را برای غلبه بر چالش های مرتبط با موضوعات زیر ارائه می دهد.

  • بازاریابی و فروش
  • داده های بالینی
  • عملیات
  • پیش بینی تقاضا
  • مدیریت ریسک

 

هوش تجاری در صنعت دارویی

چالش های بازاریابی و فروش در صنعت داروسازی

وارد شدن به بازار رقابت با داروی تازه تولید شده همواره برای تیم های بازاریابی و فروش یک فرآیند خسته کننده می باشد.

 اگر صنایع دارویی نتوانند رویکردهای نوآورانه ای برای بازار مصرف ارائه دهند، سرمایه گذاری در بخش های تحقیق و توسعه، بازاریابی و نیروی انسانی بی فایده است.

 

هوش تجاری در صنعت دارویی با پیش بینی رفتار خرید مشتری، داروهای کم فروش، تقاضای فصلی و موارد دیگر به تیم های بازاریابی و فروش کمک می کند تا بتوانند به خوبی برای ورود به بازار آماده شوند.

 

چالش های داده های بالینی در صنعت داروسازی

داده های بالینی از طریق منابع مختلفی مانند پرونده سلامت بیمارستان، ثبت بیماری، نظرسنجی از بیمار و غیره وارد سازمان می شوند. حفظ آن داده ها و به دست آوردن بینش در مورد آن یک چالش بزرگ در صنعت داروسازی است.

هوش تجاری در صنعت دارویی راه حلی برای نظارت بر تمام تست ها و آزمایشات بالینی ارائه می دهد و کاربران را قادر می سازد داده های مربوطه را حفظ کرده و اطلاعات ضروری را از آنها تشخیص دهند.

صنایع دارویی از طریق تجزیه و تحلیل داده ها، می توانند نسبت به تغییرات فصلی بازار مطلع شوند و به نوبه خود عرضه ی محصولات را برای مصرف کننده تغییر داده و به این ترتیب بتوانند تولید مقرون به صرفه را حفظ نمایند.

 

چالش های عملیاتی

با توجه به افزایش جمعیت، دامنه بازار صنعت داروسازی روز به روز گسترده تر می شود. از طرفی مصرف کنندگان نیز انتظار دارند محصولات با کیفیت عالی و مقرون به صرفه تولید شوند. برای پاسخگویی به چنین بازار رو به رشد، صنایع باید محصولات با کیفیت را با هزینه کم تولید کنند.

با استفاده از هوش تجاری در صنعت دارویی می توان به تخصیص موثر منابع، توسعه رشد سازمانی و کاهش هزینه ها از طریق بهبود فرآیندهای تحقیقاتی و عملکرد بالینی دست یافت.

پیش بینی تقاضا

هر کسب و کاری دوست دارد در حوزه کاری خود حرف اول را بزند؛ اما بزرگترین چالشی که با آن روبرو هست پیش‌بینی تقاضا می باشد.

تولید و تحویل به موقع داروها به صنایع دارویی کمک می کند از رقبا جلوتر بمانند و حفظ این مزیت مستلزم پیش بینی تقاضا است.

با هوش تجاری در صنعت دارویی، شرکت ها می توانند با تجزیه و تحلیل داده های مصرف کننده، داده های قیمت گذاری، و داده های موجودی، پیش بینی قابل اعتمادی از  بازار را بدست آورند.

پیش‌بینی تقاضا همچنین به صنایع دارویی اجازه می‌دهد با تطبیق منابع پشتیبانی با سطح تقاضای پیش‌بینی‌شده، سطح خدمات مشتری افزایش یابد.

مدیریت ریسک

یکی از مهم ترین چالش های صنعت داروسازی مدیریت ریسک در تحویل دارو به مصرف کنندگان بدون افت کیفیت می باشد.

هر محصول هنگام تولید، تحت فرآیندهای مختلفی قرار می گیرد. هوش تجاری در صنعت دارویی کمک می کند با نظارت بر تمامی فرآیندها، خطرات موجود در محصول و فرآیندها به طور موثر و با سرعت شناسایی شوند.

 

شرکت اَک تِک بعنوان مشاور مدیریت، با ردیابی تمام معیارها و KPIهای مهم در زمان واقعی، بینش عمیق تری نسبت به داده ها ارائه می دهد و به صنایع دارویی کمک می کند به نتایج تجاری دلخواه خود برسند.

داشبورد تجزیه و تحلیل تولید دارویی شرکت اَک تِک، نمای کلی از کیفیت تولید را از طریق هزینه و زمان متحمل شده به صنایع دارویی ارائه می دهد و کمک می کند معیارهای مهمی مانند زمان تحویل دارو، کیفیت تولید و هزینه ساخت را ردیابی کنند.

همچنین داشبورد عملکرد فروش دارویی شرکت اَک تِک، نمای کلی از عملکرد فروش، حجم فروش داروها و عملکرد نمایندگان فروش ارائه می دهد. 

 

منبع دانلود مقاله

ارتباط با مشاوران اک تک

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه