سیستم جامع مدیریت ناوگان نَویتک

NAVITECH Fleet Management System

به‌جای خواندن گوش دهید...

چرا به سیستم جامع مدیریت ناوگان نیاز دارید؟

امروزه رشد بی‌وقفه‌ی فناوری و تنش‌های اقتصادی تمامی روش‌های کاری سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ را دگرگون ساخته است. ازاین‌رو مدیران ارشد همواره در جستجوی راهکارهای نوین به‌منظورِ رشد و بهینه‌سازی فرایندهای خود هستند. استفاده از سامانه‌های نوین و هوشمند و بهره‌مندی از دیدگاه‌های مشاوران کارآزموده چندی از این راهکارهاست.

یکی از مواردی که در پیشرفت و موفقیت این‌گونه سازمان‌ها نقش کلیدی را ایفا می‌کند، سیستم جامع مدیریت ناوگان است. از آنجا که بیشتر کارهای وابسته به مدیریت ناوگان خطیر هستند؛ کوچک‌ترین کژی در این بخش می‌تواند سبب ایجاد مشکلات در دیگر بخش‌های سازمان شود.

 به‌طور قطع شما در مقام مالک یا مدیر یک ناوگان حمل و نقل با دشواری‌های بسیاری همانند عدم اجرای برنامه‌ زمان‌بندی، توقف‌های بی‌دلیل رانندگان، برآوردهای اشتباه، مصرف نا‌متعارف سوخت، هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات ناوگان و موارد دیگر مواجه شده‌اید. چه بسا هر کدام از این موارد خسارت‌های گوناگونی را به سازمان یا شرکت شما تحمیل کرده و یا به‌واسطه‌ نارضایتی‌های پیش‌آمده باعث مخدوش شدن نام تجاری شما شده است. در ادامه برخی از چالش‌های موجود در مدیریت ناوگان به صورت کامل‌تر مرور خواهیم کرد.

سیستم مدیریت ناوگان نویتک

با در اختیار داشتن سیستم جامع مدیریت ناوگان شرکت اک تک (Navitech) امکانات و فیچرهای زیر را دریافت خواهید کرد: 

1- مدیریت رفتار رانندگان

2- مدیریت خودروها

3- مدیریت هزینه های حمل و نقل

4- اتصال به دیگر سامانه ها

اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار دهید؛
اکنون با مشاوران کسب و کار اَک تِک همراه شوید.

چالش‌‌های مدیریت ناوگان
و راهکارهای نویتک برای حل آن

1

اجرای برنامه‌ی زمان‌بندی

چالش

راهکار

اجرای برنامه‌ی زمان‌بندی (چالش)

عدم اجرای برنامه‌ زمان‌بندی گزینش شده یکی از چالش‌های رایجی است که اکثر مدیران ناوگان حمل و نقل با آن مواجه هستند. پیامد این مشکل، هنگامی به خوبی آشکار می‌گردد که دیرکرد در زمان تحویل بار، زیان‌آور و غیرقابل چشم‌پوشی باشد. دلیل بروز این مشکل را می‌توان در عدم دسترسی به داده‌های کافی از وضعیت مسیر در ساعات مختلف شبانه روز و در نتیجه عدم امکان مسیریابی بهینه و پایش رفتار رانندگان دانست. توقف‌های بلند‌مدت و غیرقابل‌قبول رانندگان در طول مسیر نیز، یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد اختلال در برنامه‌ زمان‌بندی می‌شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که یک مدیر ناوگان چگونه می‌تواند از وقوع چنین مواردی مطلع شود؟

اجرای برنامه‌ی زمان‌بندی (راهکار)

یکی از راهکارهای مناسب در این خصوص، بهره‌مندی از سیستم‌ مدیریت ناوگان است. مدیران با استفاده از این سیستم قادر خواهند بود وسایل نقلیه و ماموریت‌های خود را به‌صورت بهینه و ساختارمند مدیریت نمایند. یکی از مزایای سیستم مدیریت ناوگان نویتک امکان ردیابی ناوگان حمل و نقل است. از طریق این امکان مدیران و ناظران ناوگان می‌توانند از وضعیت آنی هر یک از خودروها، مسیر طی شده، ورود به منطقه‌ی جغرافیایی یا خروج از آن و موارد دیگر آگاه شوند.

2

مدیریت رفتار رانندگان

چالش

راهکار

مدیریت رفتار رانندگان (چالش)

رفتار نادرست رانندگان در زمان رانندگی همانند تخطی از سرعت مجاز، شتاب زیاد، گردش‌ها و ترمز‌های ناگهانی و خطرناک، کارکرد درجا و بسیاری موارد دیگر سبب افزایش احتمال وقوع حادثه، استهلاک قطعه‌ها و همچنین هزینه‌های سازمان همانند هزینه سوخت، نگهداری و تعمیرات و غیره می‌شود.

مدیریت رفتار رانندگان (راهکار)

در راستای رفع چنین چالشی، سیستم مدیریت ناوگان نَویتِک این امکان را برای کاربر خود فراهم می‌سازد که با بهره‌مندی از متغیرها و گزارش‌های موجود، رفتار رانندگان را شناسایی نموده و به تبع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

آگاهی از روش رانندگی هر یک از رانندگان، مدیران را قادر خواهد ساخت تا با مدیریت ریسک‌های موجود و اتخاذ تصمیم‌های مناسب همانند آموزش رفتار درست در زمان رانندگی به رانندگان، هزینه‌های سازمان را کاهش دهند. شایان ذکر است نحوه‌ی رانندگی مناسب و اَمن سبب کاهش احتمال وقوع حوادث، افزایش ایمنی وسیله نقلیه، رضایت و ایمنی مسافران و نیز افزایش ایمنی بار خواهد شد.

3

تفکیک مفاهیم در سیستم مدیریت ناوگان

چالش

راهکار

تفکیک مفاهیم در سیستم مدیریت ناوگان (چالش)

در زمان انجام ماموریت‌ها، این احتمال وجود دارد که بر اساس دلایل مختلف یک راننده در زمان پایان ماموریت یا در میان آن، خودروی خود را به فرد دیگری تحویل دهد. یا ممکن است ردیابی از روی یک خودرو باز شده و بر روی خودرویی دیگر نصب شود. در مقام مدیر یک ناوگان حمل و نقل، آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید؟ در چنین موقعیت‌هایی چگونه می‌توانید راننده، خودرو و ردیاب خود را رصد نمایید؟ آیا داده‌ها و گزارش‌هایی که تا‌کنون ثبت شده‌اند از بین خواهد رفت؟

تفکیک مفاهیم در سیستم مدیریت ناوگان (راهکار)

یکی از مزایای ویژه‌ی سیستم مدیریت ناوگان نویتک، تفکیک سه مفهوم راننده، ردیاب و خودرو از یکدیگر است. ازاین‌رو در صورت بروز چنین مواردی، داده‌ها یا تاریخچه‌ موجود تا لحظه‌‌ی تغییر در این سیستم نرم‌افزاری ذخیره می‌گردد و از بروز هرگونه اختلال در عملکرد سیستم جلوگیری خواهد شد. از سوی دیگر مدیران قادر خواهند بود که گزارش‌های مورد نظر خود را بر اساس این سه مفهوم به آسانی تهیه کنند.

4

مدیریت مصرف سوخت

چالش

راهکار

مدیریت مصرف سوخت (چالش)

مدیریت مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن، همواره یکی از نگرانی‌های مدیران ناوگان حمل و نقل است. زیرا این موضوع هزینه‌های عملیاتی بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر مصرف بی‌رویه سوخت سبب ایجاد آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که بیست درصد از دی‌اکسیدکربن تولید شده در طبیعت به این امر اختصاص دارد.

مدیریت مصرف سوخت (راهکار)

یکی از راهکارهایی که مدیران ناوگان حمل و نقل می‌توانند در راستای مدیریت و کاهش مصرف سوخت از آن بهره‌مند شوند، استفاده از امکانات سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌روز است. در همین راستا سیستم مدیریت ناوگان نَویتِک امکانی را فرهم می‌سازد که کاربر بتواند در یک بازه‌ زمانی مشخص، تاریخچه و نیز روند تغییرات در موجودی مخزن سوخت هر یک از وسایل نقلیه را به صورت داده‌های آماری مشاهده نماید. علاوه بر این با ایجاد امکان رصد موقعیت مکانی و زمان بارگیری سوخت، روند مصرف نامتعارف سوخت و برداشت سوخت به صورت غیر مجاز، از وقوع تخلفاتی همانند سرقت و قاچاق سوخت جلوگیری می‌کند.

5

نگهداری و تعمیرات

چالش

راهکار

نگهداری و تعمیرات (چالش)

موضوع نگهداری و تعمیرات در نزد مدیران ناوگان حمل و نقل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. زیرا توجه یا عدم توجه به آن بر میزان افزایش یا کاهش بهره‌وری و کارآیی تاثیر به‌سزایی دارد. از سوی دیگر انجام مواردی همانند خواندن کیلومتر خودرو، یاد‌آوری زمان سرویس‌های دوره‌ای، ثبت هزینه‌ها و انجام موارد دیگر به روش سنتی، کاری دشوار و پرهزینه است و اگر این کار توسط عامل انسانی به درستی انجام نشود می‌تواند سبب بروز خسارت‌های بسیاری برای سازمان شود. اما مدیران ناوگان چگونه می‌توانند از درستی اطلاعات جمع‌آوری شده یا کارکرد تجهیزات خود آگاه شوند؟

نگهداری و تعمیرات (راهکار)

سیستم مدیریت ناوگان نَویتِک این امکان را فراهم می‌سازد تا کاربر بر اساس مسافت طی شده و زمان کارکرد، تاریخ دقیق سرویس بعدی را مشخص کند. همچنین کاربر می‌تواند پس از دریافت هشدار زمانی و انجام سرویس‌ مربوط، شرح فعالیت‌های کاری را در سیستم ثبت نماید. به این ترتیب کاهشی عمده در هزینه‌های ناشی از عدم نگهداری و تعمیر به‌هنگام وسایل نقلیه برای مدیران ناوگان حاصل می‌شود. از دیگر مزایای راهکار سیستم مدیریت نویتک در نگهداری و تعمیرات ناوگان حمل ونقل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش هزینه‌های ناشی از عدم نگهداری و تعمیر به هنگام وسایل نقلیه‌
  • کاهش هزینه‌های ناشی از آسیب‌های وارده به قطعات حساس
  • کاهش احتمال وقوع تصادفات به دلیل استهلاک قطعات و وسایل نقلیه
  • افزایش پایداری و آماده به کار بودن ناوگان حمل و نقل
  • مدیریت مصرف بهینه سوخت

6

مدیریت ماموریت‌ها

چالش

راهکار

مدیریت ماموریت‌ها (چالش)

یکی از الزامات مدیریت ناوگان‌ خودروهای امدادی و عملیاتی، فارغ از ردیابی و نظارت مستمر، وجود ارتباط دوسویه میان اُپراتور‌ها و رانندگان است. برقراری این ارتباط از طریق تکیه بر امکانات ردیاب‌های ساده امکان‌پذیر نیست. از این رو برای انجام این کار، استفاده از یک سخت‌افزار دارای سیستم عامل همانند موبایل، تبلت یا هَندهِلد الزامی است.

مدیریت ماموریت‌ها (راهکار)

در راهکار مدیریت ناوگان نویتک، ارتباط میان اُپراتور و راننده به‌واسطه‌ بستر اینترنت و برنامه‌ای کاربردی (Mobile app) که بر روی یکی از سخت‌افزارهای موبایل، تبلت یا هَندهِلد نصب شده است، برقرار خواهد شد. بر پایه‌ این ارتباط دو سویه اُپراتورِ سیستم قادر است ماموریتی ایجاد کند و آن را به راننده‌ی مورد نظر خود اختصاص دهد. پس از انجام این کار پیامی برای اطلاع راننده، درون برنامه نمایش داده می‌شود و راننده می‌تواند آن را قبول یا رد کند. پس از پذیرش ماموریت، نقطه‌ مبدا، مقصد و مسیر حرکت بر روی نقشه برای راننده مشخص می‌شود و در نهایت پس از پایان فرایندِ ماموریت، خاتمه‌ آن به‌وسیله راننده اعلام می‌گردد. از دیگر خصوصیات قابل توجه سیستم نرم‌افزاری مدیریت ناوگان نَویتِک موارد زیر قابل اشاره است:

  • مشاهده وضعیت و موقعیت مکانی خودروها بر روی نقشه به صورت بلادرنگ
  • امکان تبادل پیام میان اُپراتور و راننده

7

امنیت ناوگان حمل و نقل

چالش

راهکار

امنیت ناوگان حمل و نقل (چالش)

تامین امنیت ازجمله مواردی است که باعث نگرانی مالکان و مدیران ناوگان می‌شود. در راستای دستیابی به این هدف بسیاری از مدیران در تلاش هستند تا از وقوع رخدادهای منفی همانند سرقت خودرو یا محموله، وقوع تصادف، واژگونی خودرو و محموله و بسیاری موارد دیگر جلوگیری کنند. اما آن‌ها چگونه می‌توانند امنیت ناوگان خود را افزایش دهند؟ و امنیت بار یا محموله‌ی خود را تامین کنند؟

امنیت ناوگان حمل و نقل (راهکار)

سیستم مدیریت ناوگان نَویتِک مبتنی بر تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌روز، این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا تمامی فعالیت‌های ناوگان را به صورت بلادرنگ رصد کنند. همچنین کاربران می‌توانند به‌واسطه‌ سخت‌افزارهای مستقر در وسیله‌ نقلیه، تصاویر درون و برون کابین را مشاهده نمایند. و از موقعیت مکانی و وضعیت وسیله نقلیه‌ موردنظر خود به‌لحظه آگاه شوند. مجموعه‌ این موارد به افزایش امنیت ناوگان و کاهش رخداد‌های منفی کمک خواهد کرد.

8

نظارت بر ساعات کارکرد

چالش

راهکار

نظارت بر ساعات کارکرد (چالش)

ناوگان‌ها بر اساس زمینه‌ی فعالیت‌شان به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند، و در هر کدام چندی از موضوعات به نسبت دیگر موارد، از اهمیت ويژه‌ای برخوردارند. از‌این‌رو موضوع ساعت‌های کارکرد نزد صاحبان و مدیران ناوگان‌در زمینه‌های عمرانی، راه‌سازی و معدنی، دارای اهمیت به‌سزایی است. زیرا ماهیت این ناوگان‌ها، انجام کار در حالت ایستاست.

نظارت بر ساعات کارکرد (راهکار)

سیستم مدیریت ناوگان نویتک در پاسخ به این چالش امکانی را فراهم نموده است که ساعت‌های کارکرد هر یک از وسایل نقلیه، داده‌های لازم اعم از روشن بودن موتور، میزان لرزش و سرعت از طریق سخت‌افزار نصب شده در وسیله‌ نقلیه جمع‌آوری شده و در درون بانک‌ اطلاعاتی سیستم مدیریت ناوگان نَویتِک به صورت خودکار ثبت می‌گردد.

ارتباط با تیم مشاوران اک تک
جهت دریافت مشاوره، حوزه تخصصی مورد نظر خود را انتخاب و سپس شماره تماس خود را ثبت نمایید.

خدماتی که می‌توانید برای حضور موثر در بازار پررقابت
از مربیان و مشاوران اک تک دریافت کنید

مقالات مرتبط با حوزه مدیریت ناوگان حمل و نقل
را در پایگاه دانش اک تک بخوانید