هوش تجاری در صنعت خرده فروشی

هوش تجاری در صنعت خرده فروشی

این مقاله را منتشر کنید...

خرده‌فروشی بعنوان یکی از داده‌محورترین صنایع در سطح جهان مطرح می باشد. بنابراین استفاده از ابزارهای هوش تجاری در صنعت خرده فروشی برای درک رفتار مشتری و پیش‌بینی نیازهای موجودی الزامی می باشد.

هوش تجاری به خرده فروشان کمک می کند داده های تجاری را از سراسر شرکت سازماندهی، تجزیه و تحلیل و زمینه سازی کنند.

هوش تجاری با ارائه ی گزارش‌ها، شاخص های کلیدی عملکرد ( KPI) و روندهای شرکت به کسب‌ وکارها در تصمیم‌گیری آگاهانه در زمان حال کمک می‌کند.

با توجه به اینکه انتظار می رود بازار نرم افزارهای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری در سراسر جهان در سال 2024 به 17.6 میلیارد دلار برسد، مطمئناً می تواند به طور خاص برای صنعت خرده فروشی مفید باشد.

هوش تجاری در صنعت خرده‌فروشی، به خرده فروشان اجازه می دهد از فرصت های جدید برای پیش بینی فروش، مشاهده ی پتانسیل بازار و درک مشتریان در سطح عمیق تر استفاده کنند.

نقش هوش تجاری در صنعت خرده فروشی

صنعت خرده‌فروشی بیش از هر زمان دیگری رقابتی‌تر و سریع‌تر شده است و وقتی صحبت پیشی گرفتن از رقبا مطرح می شود، چیزی به نام داشتن اطلاعات زیاد مطرح نمی باشد.

هوش تجاری در صنعت خرده‌فروشی به ردیابی نحوه تعامل مشتریان با فروشگاه‌های تجارت الکترونیک کمک می‌کند و از این اطلاعات می‌توان برای افزایش تجربه خرید مشتریان استفاده کرد.

به عنوان مثال، یک مشتری بر اساس آیتم هایی که قبلا مشاهده کرده است، پیشنهاداتی برای خرید های آتی دریافت می کند.

 با به کار بردن هوش تجاری در صنعت خرده‌فروشی، خرده فروشان می توانند بر اساس رفتار مشتری تصمیمات هوشمندانه و کارآمد بگیرند.

از طریق هوش تجاری می‌توان داده‌ها را در زمان واقعی مشاهده کرد و به کسب‌وکارها این امکان را داد که تغییراتی در عرضه کالا ایجاد کنند یا قیمت‌ها را به سرعت تنظیم کنند.

مزایای کلیدی هوش تجاری در صنعت خرده فروشی

برندهایی که می توانند از ارائه خدمات مناسب به مشتری و شخصی سازی در بازار امروز بهره ببرند، می توانند 5.7 برابر بیشتر از رقبا درآمد داشته باشند.

اما چگونه می توانید در مورد مشتریان هدف خود و خواسته های آنها مطلع شوید؟

در این مرحله است که هوش تجاری وارد عمل می شود. هوش تجاری به کسب و کارها اجازه می دهد حجم انبوهی از داده ها را در مورد تجارت خود جذب کنند.(از فروش گرفته تا روندهای بازار، رفتارها و نیازهای مشتری و موارد دیگر). به کار بردن هوش تجاری به شما کمک می کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

بهبود عملیات تجاری

به کمک  هوش تجاری در صنعت خرده‌فروشی، خرده فروشان می توانند با کنترل بیشتر عملیات آنچه را که در شرکت می گذرد را پیگیری کرده و در صورت بروز هر گونه خطا، اصلاحات سریع را انجام دهند.

به عنوان مثال، یک شرکت خرده‌فروشی می‌تواند از ابزار هوش تجاری برای مقابله با تحویل‌های دیرهنگام استفاده کند و بداند چرا تأخیر رخ داده است. اطلاعات حاصل از هوش تجاری می تواند به خرده فروشان جهت بهبود خدمات کمک شایانی کند.

افزایش تجربه مشتری با به کارگیری هوش تجاری در صنعت خرده فروشی

خدمات عالی به مشتری کلید موفقیت هر کسب و کاری است. خدمات عالی به مشتری می تواند افزایش ارزش کسب و کار،کمک به حفظ مشتریان، کاهش ریزش کارکنان و افزایش وفاداری برند را به همراه داشته باشد.

با این حال، ارائه خدمات استثنایی به مشتریان می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر یک کسب و کار دارای پایگاه بزرگی از مشتریان و کارمندان کمتری باشد.

در صنعت خرده فروشی نیز، درگیر کردن کارکنان و راضی نگه داشتن مشتریان می تواند کار بسیار دشواری باشد در حالی که می تواند یک کسب و کار سودآور را به همراه داشته باشد.

کسب و کارها می توانند با خودکارسازی مناسب خدمات مشتری با استفاده از ابزارهای هوش تجاری(BI) ، مشکلات فوق را کاهش داده و مشتریان را راضی نگه دارند.

خودکارسازی به کمک BI داده های ارزشمندی را به کسب و کارها ارائه می دهد به گونه ای که می توانند تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کنند. به عنوان مثال، خرده فروشان می توانند با تجزیه و تحلیل مشتری به کمک ابزار BI برای درک نیازهای مشتریان، برآورده کردن انتظارات آنها و شناسایی فرصت های بهبود استفاده کنند. این تجزیه و تحلیل‌ها با ارائه اطلاعاتی درباره نحوه تعامل مشتریان با محصولات،وب‌سایت‌ها یا کسب‌وکارها به بازاریابان کمک می کنند نقشه سفر مشتری (Customer Journey Map | CJM) مبتنی بر داده را ایجاد کنند. 

سفر مشتری
سفر مشتری

 

کمک به بهینه سازی مدیریت موجودی

مدیریت موجودی پایه و اساس هر صنعت خرده فروشی است. مدیریت موجودی شامل تمام فعالیت های مربوط به رسیدگی موجودی( از منبع یابی،ذخیره سازی، فروش موجودی و کالاهای نهایی است).

وجود مشکلاتی از قبیل ردیابی ناکارآمد موجودی و موجودی بیش از حد، می تواند در مدیریت موجودی توسط خرده فروشان چالش برانگیز باشد.

با این حال، سرمایه گذاری برای راه حل های هوش تجاری و تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به حل چالش های مرتبط با مدیریت موجودی کمک شایانی کند.

با به کاربردن هوش تجاری در صنعت خرده فروشی، خرده فروشان می توانند سطوح بهینه موجودی را حفظ کنند، هزینه های موجودی را کاهش داده و مدیریت سفارش و پردازش سفارش ها را بهبود بخشند.

BI به خرده فروشان اجازه می دهد تا کالاهای خود را بر اساس کنترل موجودی انتخابی (SIC) طبقه بندی کنند که به آن تحلیل ABC نیز گفته می شود.

 با استفاده از تحلیل ABC، خرده فروشان می توانند اقلامی را که تأثیر زیادی بر هزینه های موجودی دارند را شناسایی کنند. با تحلیل ABC موجودی به سه دسته A، B و C تقسیم می شوند. در این دسته بندی A بعنوان با ارزش ترین و C بعنوان کم اهمیت ترین موجودی مطرح است.

همچنین با استفاده از تجزیه و تحلیل BI، می توان موقعیت‌های دارای موجودی بیش از حد را پیش از تبدیل شدن به یک مشکل مهم، پیش‌بینی کرد. (پیش بینی شرایط انباشت بیش از حد)

تحلیل ABC
تحلیل ABC

 

شناسایی گرایش های مصرف کننده نوظهور

 نقش هوش تجاری در صنعت خرده فروشی برای شناسایی روندهای جدید و نوظهور مصرف کننده بسیار مهم است.

برای مثال کووید-19 را در نظر بگیرید. شیوع بیماری همه گیر کرونا باعث تغییر در رفتار مصرف کننده و  تمرکز بیشتر آن ها بر محصولات و خدمات مرتبط با سلامت شد.

 افزایش مصرف مواد غذایی سالم مانند تخم مرغ و لبنیات به عنوان فرصتی عالی برای خرده فروشان در نظر گرفته شد تا محصولات خود را متناسب با تقاضای مصرف کنندگان تغییر دهند.

نمونه عالی دیگر برندهای پوشاک هستند که پس از دریافت تقاضای زیاد از سوی مصرف کنندگان ماسک های صورت مارک دار، شروع به تولید محصولات بهداشتی بیشتری در این زمینه کرده اند.

با هوش تجاری، تیم های بازاریابی خرده فروشی، استراتژی های قیمت گذاری و موجودی را جهت افزایش درآمد و به حداکثر رساندن حاشیه سود بازنگری می کنند. 

هوش تجاری در صنعت خرده فروشی باعث شناسایی الگوهای رفتار خرید مصرف کننده می شود.

بهینه سازی طرح نقشه فروشگاه

یکی از دلایل اصلی که خرده فروشان BI را انتخاب می کنند، طراحی نقشه فروشگاه است که می تواند مشتریان را برای ماندن بیشتر در فروشگاه ترغیب کند. کسب و کارها باید نقشه فروشگاهی را انتخاب کنند که به مشتریان اجازه دهد بدون دردسر خرید کنند.

 با کمک نرم افزار BI، خرده فروشان می توانند تعیین کنند که آیا نقشه فروشگاه انتخاب شده برای اندازه زمین فروشگاه و نوع محصولات مطابقت دارد یا خیر. خرده فروشان می‌توانند مجموعه‌های داده‌های مختلف را با استفاده از راه‌حل‌های BI (تعداد توقف‌ها، مدت زمان بازدید، و غیره) تجزیه و تحلیل کنند و یک نقشه فروشگاه را پیشنهاد کنند که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی در فروشگاه پیدا کنند. 

بازاریابی را یک سطح بالاتر می برد

به کمک بسیاری از ابزارهای رسانه های اجتماعی و پلتفرم های بازاریابی موجود، بازاریابی به یک صنعت مبتنی بر داده تبدیل شده است. با این حال، برای به دست آوردن بهترین نتیجه از استراتژی بازاریابی، سازمان ها باید سیستمی داشته باشند که بتواند بینش مفیدی را ارائه داده و داده ها را در مورد رفتار خرید مصرف کنندگان تجزیه و تحلیل کند.

اینجاست که ابزارهای BI به کمک می آیند. ابزارهای هوش تجاری، استراتژی های بازاریابی یک شرکت را موثرتر می کنند.

با به کار بردن هوش تجاری در صنعت خرده فروشی، می توان بینش عمیقی در مورد ترجیحات، علایق و نگرش های مشتریان به دست آورد. این بینش ها به بازاریابان کمک می کند تا کمپین های بازاریابی را طراحی کنند و در پلتفرم های مناسب به تبلیغ بپردازند.

به عنوان مثال، اگر یک خرده‌فروش بخواهد از تبلیغات فیس‌بوک سرمایه‌گذاری کند، یک راه‌حل BI معیارهای مرتبطی مانند بازدید از صفحه، لایک‌ها، اقدامات درون صفحه و غیره را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، ابزار BI در شناسایی روندها و الگوهای داده که می تواند به افزایش لایک فیس بوک و نرخ کلیک (CTR) کمک کند مؤثر می باشد.

افزایش کارایی در زنجیره تأمین

در عصر حاضر نجیره های تأمین روز به روز پیچیده تر می شوند از آن جایی که خرده فروشان، بازرگانان بیشتری را درگیر می کنند و از این طریق محصولات بیشتری را به فروش می رسانند.

مواردی از قبیل تأمین کالا و کانال های مختلف توزیع، زنجیره تأمین خرده‌فروشی را با ناکارآمدی‌ها و بخش‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند، مواجه کرده است. با این حال، با کمک هوش تجاری در خرده فروشی، می توان بینش های کلیدی را از عملیات روزانه به دست آورد و  مدل های پیش بینی بهتری ایجاد کرد.

هوش تجاری در خرده فروشی موانع کلیدی لجستیک که باید توسط تیم تأمین برای برآوردن KPIهای سازمانی مورد توجه قرار گیرند را مورد شناسایی قرار می دهد.

نمونه های واقعی کسب و کارهای خرده فروشی با استفاده از BI

در حال حاضر، ممکن است متوجه شده باشید که چگونه هوش تجاری به کسب و کارهای خرده فروشی امکان سازماندهی، تجزیه و تحلیل داده های تجاری و توانایی تصمیم گیری آگاهانه را می دهد.

در ادامه به بررسی کاربرد هوش تجاری در شرکت‌های واقعی می پردازیم تا متوجه شویم چگونه راه‌حل های هوش تجاری بعنوان به یک عامل تأثیرگذار در صنعت خرده‌فروشی مطرح می باشند:

آمازون از هوش تجاری برای شخصی سازی پیشنهادات محصول، بازاریابی محصولات و اتخاذ تصمیمات تجاری لجستیک استفاده می کند.

در واقع، تجزیه و تحلیل عمیق داده ها، دلیل کلیدی عملکرد مناسب زنجیره تأمین عظیم آمازون است.

ابزارهای هوش تجاری عملاً بر هر مرحله از فرآیند تأمین آمازون از تخصیص موجودی بین انبارها تا بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل، تأثیرگذار هستند.

استارباکس به کمک نرم‌افزار هوش تجاری، پیش‌بینی می‌کند مشتری احتمالاً به چه خرید و پیشنهادهایی علاقمند است. استارباکس به مشتریان از پیشنهاداتی اطلاع می دهد که معتقد است می خواهند از آنها استفاده کنند.

هوش تجاری به استارباکس اجازه می‌دهد در جذب مشتریان فعلی و افزایش حجم فروش خود کمک شایانی کرده است.

  شرکت لاوز(Lowe’s) از هوش تجاری برای بهینه سازی زنجیره تأمین، تجزیه و تحلیل محصولات به منظور شناسایی تقلب های احتمالی و حل مشکلات استفاده می کند. به کمک بینش های حاصل از هوش تجاری به ارائه ی محصولات و کارکنان مؤثر در مکان‌های مختلف فروشگاه می پردازد.

 به عنوان مثال، Lowe’s از ابزارهای BI برای بارگیری کامیون برای مقصدهای منحصر به فرد، از ابزارهای هوش تجاری استفاده می کند. بنابراین فروشگاه درست، مقدار محصول سفارش داده شده درست و نوع محصول درست را دریافت می کند.

  این غول خرده‌فروشی از ابزارهای BI برای درک اینکه چگونه رفتار آنلاین بر فعالیت‌های درون فروشگاهی و آنلاین تأثیر می‌گذارد استفاده می‌کند. با استفاده از ابزارهای هوش تجاری  والمارت می تواند الگوهای خرید مشتریان را درک کند.

به عنوان مثال، والمارت می تواند متوجه شود چند نفر محصولی خاص را جستجو کرده و سپس در همان روز آن را از برنامه/وب‌سایت والمارت خریداری کرده اند. به این ترتیب والمارت می تواند روزهای پرخرید و اقلام پرطرفدار را در سفر کاربران خود مشخص کند.

شرکت اَک تِک بعنوان مشاور مدیریت، شما کمک می‌کند تا نرم‌افزار هوش تجاری را در صنعت خرده‌فروشی خود پیاده‌سازی کنید و در عین حال بتوانید به تمام چالش‌های داده‌های خود رسیدگی کنید.

 بنابراین،در صورتی که به دنبال خدمات هوش تجاری درجه یک هستید، می توانید با کارشناسان ما مشورت کنید. ما
تمام نیازهای شما را پوشش خواهیم داد!

ارتباط با مشاوران اک تک

منبع


بیشتر بخوانید: هوش تجاری در والمارت


 

مقالات مرتبط

مشاوره توسعه کسب و کار
وبینار

وبینار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

در شرایط رقابتی عصر حاضر که زمان بعنوان مسأله ی حیاتی مطرح می باشد، مشاوره توسعه کسب و کار با واکاوی تمامی فرایندهای سازمانی، مشاهده‌ی

داشبورد مدیریتی
هوش تجاری

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی چیست؟ داشبورد مدیریتی یا داشبورد استراتژیک، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ضروری گرافیکی را به مدیران اجرایی برعهده دارد که با مشکل محدودیت زمانی مواجه